Johannes Skola

Johannes Skola
Johannes Skola

fredag 24 februari 2017

Vecka 9-10

 Svenska/SO
I fredags fortsatte sökandet efter Holger i del 2...

Denna vecka har vi arbetat med bokpresentationer. Barnen har fått förbereda för att sedan presentera en egen vald bok. De har fokuserat på budskapet i boken (vad vill författaren förmedla?) och hur de kan relatera innehållet till egna erfarenheter.

Idag, fredag, har jag haft en individuell genomgång av resultaten på de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk med alla barn på plats. Ni föräldrar kommer kunna få möjlighet att titta på dessa senare i vår under Öppet klassrum.
Pga. de nationella proven har rättningen av geografitestet fått stryka på foten men vi tar tag i det nu.

Vi fortsätter att lära oss om Sverige under 1600-talet om hur och varför Sverige växer till en stormakt. Använd gärna Inläsningstjänst för att lyssna på och repetera historiebokens sidor 140-155.
Här under finns en länk till en kort film om orsaker till stormaktstiden:


Dags att anmäla sig till Rommeresan!
Hej! Vi idrottslärare vill bara påminna er om att logga in på http://www.rommealpin.se och anmäla era barn till resan, absolut senast 1/3.
Klicka er in på "skola online" och skriv in lösenordet 14682107.  
Vid frågor är ni välkomna att maila emma.t.karlsson@stockholm.se 

För de elever som valt att inte åka till Romme anordnar skolan en alternativ idrottsaktivitet i Stockholm under ordinarie skoldag, mer information kommer efter lovet.

Ma
Vi har börjat med ett nytt område: ”enheter och skala”. Planen ligger under PP på bloggen. Denna vecka har vi jobbat med sidorna 38-43. Hemuppgift till torsdag efter lovet är s.132 som handlar om enheter.

NO
Under veckan har vi jobbat med celler och pratat om pubertet, PP ligger på bloggen. Ett urval av de filmer som vi ser på lektionerna finns nämnda där.

English
The students are completing their final drafts of the narratives. They continue to Read Boy of Roahl Dahl.

Bild/Art
GENUS
Vecka 5 och 7 (80 min + 80 min):
Vi låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton, redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.

Vecka 10
Varje grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män (skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i utställningen.

Alla elever har nu tillgång till inläsningstjänst där de kan lyssna till de flesta av våra basläromedel. De har fått användarnamn och lösenord (12345678). Inläsningstjänst finns också som app i både appstore och googleplay.

Hemuppgifter:


Ma:                Räkna sida 132 till på torsdag 9/3
                     
Sv/So –          Läsläxa, Läs minst 60 minuter under lovet.
Eventuell språkläxa
                                                            
Viktiga dagar:

Vecka 9                              SPORTLOV
Fre 10/3                               Friluftsdag åk 6, Romme, Samling 05:45 vid skolan!
Anmälan på nätet senast 1/3
Idrottsaktivitet i Stockholm, samling i skolan 08:20.
Mån 13/3                             Historiskt studiebesök, livrustkammaren, på förmiddagen.
                                            Ingen matsäck!
Vecka 15+mån 17/4           PÅSLKOV
Tis 18/4                                 Kompensationsledigt för Rommeresan, samtliga sexor.


Vänligen Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar