Johannes Skola

Johannes Skola
Johannes Skola

fredag 3 februari 2017

Vecka 6

Hej!

På tisdag den 7/2 är det gemensamt föräldramöte, 18:00, för åk 4-6 i aulan.
Ämnet denna gång är språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen.

Svenska/SO
Vecka 6 genomför vi nationella prov i svenska, tisdag och torsdag. Det är ett läsprov på förmiddagen och ett skrivprov på eftermiddagen båda dagarna. Skicka gärna med en kladdfri frukt dessa dagar.

Dags att anmäla till Romme.
Information skickad på mejl.
Denna vecka har vi fortsatt förberett oss på de nationella proven. Klassen har fått prova på att göra en skrivuppgift i stil med en av de som kommer vara nästa vecka (berättande text). Detta för att känna på och även för att få en uppfattning om tid och hur den kan planeras för att hinna klart. Vi har även kommit vidare i vårt arbete med argumenterande text. Vi har sett exempel på argumentation och lyft fram tes, argument och motargument som nya begrepp, se PP på bloggen för mer information.
I geografi har vi avslutat naturgeografi/livsmiljöer, bedömningstillfälle idag fredag den 3/2.
Nästa vecka börjar vi med Sveriges historia igen, 1600- och 1700-tal, stormaktstid och frihetstid, pedagogisk planering hittar ni på bloggen.

Ma
Under vecka 2-6 jobbar vi med geometri, det handlar om cirkelns, kvadratens, rektangelns och triangelns area och omkrets. Vi kommer att ha ett bedömningstillfälle vecka 7. Detaljer kring vad det handlar om och veckoplanering kan ses under PP(pedagogisk planering) på bloggen. Eleverna har fått 2 häften som sammanfattar det vi jobbar med. De ska dessutom själva lägga till bilder och namn på geometriska figurer från s.94-95 (6a boken), s.126 (6b boken).

NO
Påbörjar ett nytt område i främst biologi och lite kemi, ”kropp och hälsa”, en PP kommer upp på bloggen under nästa vecka.
  
English
The children are read some chapters of Boy of Roahl Dahl and and Wonder by R.J.Pacalio They have done a character analysis their favourite character and reflecting on other aspects of the book. They are writing a narrative with an orientation, series of events, complication and resolution. They have received a sample narrative to function as a guide to their work. The narrative is a writing process which requires time. They are to concentrate on that for homework.


Bild/Art
GENUS
Vecka 5 och 7 (80 min + 80 min):
Vi låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton, redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.

Varje grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män (skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i utställningen.

Alla elever har nu tillgång till inläsningstjänst där de kan lyssna till de flesta av våra basläromedel. De har fått användarnamn och lösenord (12345678) av Patrik nu i veckan. Inläsningstjänst finns också som app i både appstore och googleplay.

Vi har förstått att det varit en hel del problem med att logga in på www.sli.se för att se på läxfilmer. Tills vi fått rätsida på problemet kan ni använda Patriks inlogg:
patrik.garney@stockholm.se lösen: Karolina


Hemuppgifter:
Ma: torsdag, gör s.129 och valfritt I de 2 övningshäften som du fått inför provet.
                     
Sv/So – Läsläxa, Läs minst 60 minuter hemma
Eventuell språkläxa
                                                            
Viktiga dagar:

Tis 7/2                                  Ingen idrott! Nationella prov, svenska/SVA, ta gärna med frukt
                                            Föräldramöte 4-6 i aulan 18:00
Tors 9/2                                Nationella prov, svenska/SVA, ta gärna med frukt
Tors 16/2                              Skridskoåkning, Östermalms IP, efter lunch i skolan, ta gärna med frukt.
Vecka 9                              SPORTLOV
Fre 10/3                               Friluftsdag åk 6, Romme



Vänligen Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar