Johannes Skola

Johannes Skola
Johannes Skola

fredag 27 mars 2015

Fjortonde veckan

Vecka 14! Nästa vecka är den sista före påsk. På tisdag åker vi till Globen för att delta i Schackfyran. Alla behöver vara på plats i skolan 07:50 då vi ska anmäla oss i Globen före 09:00.Alla behöver ha med sig matsäck denna dag! Om du kommer för sent måste du anmäla dig hos Elin på expeditionen.Påsklovet infaller 3/4-12/4 och fritidsklubben har öppet för anmälda 6/4-9/4.Idag, fredag, får ni ett mejl med en hälsodeklaration från skolsyster som ska fyllas i och lämnas in före påsk. Senare i vår kommer alla fyror kallas till skolsyster. Sv/So:Veckan som gått har haft museibesök som fokus, med en bra vandring på historiska och en skrivuppgift kopplat till den där vi övat att skriva sammanfattningar utifrån en tankekarta.Nästa vecka börjar vi skriva egna sagor och sammanfattar vikingatiden.Läsning är något av det viktigaste som finns och därför kommer vi att köra på med läsläxan under våren.Vi har tillsammans bestämt att alla ska ta läsborgarmärket, minst fem lästa böcker, under våren. Om klassen läser sammanlagt 200 böcker eller mer har magistern lovat att bada i Brunnsviken med kläderna på. Ma: I veckan har vi arbetat med repetitionsuppgifterna. Om du inte blev klar så fortsätt med dem hemma. Tk och Fy: Vi arbetar praktiskt med Newtons rörelselagar genom att göra laborationer med våra fordon. Vi har mätt tid och uppskattat accelerationen.                                                                                                                                                Bl: Vi har bild varannan vecka. För två veckor sedan jobbade vi med med färgcirkeln. Vi började med att blanda nyanser mellan rött-gult, gult-blått, rött-blått. Vi pratade sedan om begrepp som primär- och sekundärfärg, kontrast- och harmonifärger. Vi har återanvänt bitar av de färgade papperen till att göra konstverk i mosaikstil. Idag fortsatte vi med att blanda varsin färg och i grupp gjorde vi konstverk där färgerna fick rinna över varandra i olika riktningar. Om två veckor fortsätter vi med att lära oss mer om olika slags tekniker och verktyg.
 English:The children have received a new Spotlight Textbook and Workbook for English. The children are allowed to take the book home if they need extra practises. I hope the parents can remind them to bring the book back to school. They also borrowed English reading books from the school library. We will do both oral and silent reading sessions. The children continue to work with their English Speaking country projects. Hemuppgifter:Matte: Öva till provet.Sv: Läsläxa.                             Viktiga datum:31/3                    Schackfyran i Globen, 4abc, samling 07:50, matsäck!1/4                      Matteprov Handlar om tid, temperatur och räkne strategier för multiplikation och division. Vi har jobbat i Matte Borgen 4B kapitel 6 och 10. På sidorna 33 och 141 finns korta sammanfattningar. Repetitionsuppgifter finns på s. 148-149 och på s.156-157. Läs först sammanfattningarna och gör sedan alla repetitionsuppgifter när du övar till provet. Fortsätt med att göra uppgifter på sidorna märkta med röd flik på kapitlen 6 och 10. Är det för svårt? Välj blå flik.
2/4                      Hälsodeklaration till skolsyster3/4-12/4            Påsklov Det här ska du kunna till provet:·         Enheterna år, månad, vecka, dygn, timme, minut och sekund. Omvandla mellan enheterna.
·         Läsa och skriva datum.
·         Avläsa digital och analog klocka och skriva klockslag. Räkna ut tidsskillnader.
·         Läsa av termometern och räkna ut temperaturskillnader.
·         Multiplicera och dividera med 10, 100 och 1000, till exempel: 37 10, 37/10.
·         Räkna multiplikation med större tal, till exempel: 9 ∙ 5708.·         Räkna med kort division, till exempel:  
                                                         



Trevlig helg önskar Ulla, Jacqueline och Patrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar