Johannes Skola

Johannes Skola
Johannes Skola

fredag 14 oktober 2016

Vecka 42

Hej!

Denna vecka har vi arbetat med novellerna och med de muntliga presentationerna. I onsdags fick eleverna pröva på att ge och ta emot respons på sina texter. Utifrån givna kriterier fick de ge ”två stjärnor och en önskan” till kamratens text. Vi pratade mycket om vikten att vara tydlig, användbar och vänlig i sin respons.
De muntliga presentationerna kommer att hållas under v.42-43 i större eller mindre grupp.
Efter det är det dags för Sveriges minoritetsspråk och faktatexter i svenska.

Nästa SO-område blir religion, hinduism och buddhism, som vi startade upp i fredags. För mer information om arbetsområdet se den pedagogiska planeringen, PP, på bloggen.
Denna vecka har vi även pratat en hel del om kunskapskraven i svenska och svenska som andraspråk. Vi försöker koppla det vi gör till dem och diskuterar de olika nivåerna. Svårt, men viktigt.

Ma
Vi har påbörjat kapitlet om ”Koordinatsystem och lägesmått” genom att rita koordinatsystem som vi satt ut koordinater i, t ex punkt(3,-4). Påminn ditt barn om att ta med matteprovet tillbaka till skolan.

NO
Nu är vi klar med ”Ekologi och förbränning” och under nästa vecka så börjar vi med NTA projektet ”Magneter och motorer”.

Bl
Denna vecka har vi lärt oss om skulpturer genom historien fram till nutid, flera exempel har visats och diskuterats. De tidigaste skulpturer gjorda av människor, Lejonmannen och Venus (tillverkade ur mammutbetar), är daterade till kring 40000 år tillbaka i tiden och har hittats i grottor i Tyskland. Vi har också fått se exempel på ”Parafraser”. Hemuppgift till nästa tillfälle är att bestämma vilken slags parafras man vill göra av sin egen skulptur och dessutom se på filmer på youtube om hur man skulpterar i lera. 

SPA
Idag (vecka 41) har vi kommit överens med eleverna om att ett litet test i spanska kommer att genomföras vecka 43. Jag fick skriva på tavlan vad det är som testet kommer att ta upp. Anledningen till varför jag kommer att testa eleverna är för att en del inte verkar bry sig så mycket om att läsa själva i sina böcker. Nedanför länkar jag vad eleverna ska läsa på.
S. 113 siffror tom 60, s.86-89 klockan, s.121 ord/uttryck, s. 116 delar kap. 1-3.
Luis
TYS
Idag började vi jobba med kapitel 2. Eleverna ska kunna glosorna och meningarna som de skrev upp i sina skrivböcker. De kan även jobba med övningarna på websidan: www.glosmastaren.se -> tyska -> Genau!1-> Kapitel 2a.

Glosorna:
ich bin – jag är
du bist – du är
der Sommer – sommaren
zu Ende – slut
die Schule – skolan
börjar – beginnt
wieder – igen
danke – tack

Du bist sicher… ? – Du är visst…?
Ja, ich bin… - Ja, jag är…

Woher kommst du? – Varifrån kommer du?
Ich komme aus… - Jag kommer från…

Wie findest du Deutsch? – Vad tycker du om tyskan?
Ich finde Deutsch okay/super/gut. – Jag tycker tyskan är okey/super/bra.

English

Hemuppgifter:                    
To 20/10         Multiplikationstabellerna:
                      http://www.elevspel.se/amnen/matematik/multiplikation.html
                      http://www.kunskapshubben.se/8ans-tabell/

Fredag 21/10 Renskriven novell, lämnas till Patrik eller mejlas till magisterpg@gmail.com

Vecka 43       Bild: Bestämma vilken slags parafras man vill göra av sin egen skulptur och dessutom se på filmer på youtube om hur man skulpterar i lera, t ex https://www.youtube.com/watch?v=EwKigX-fBP4
                                                                       
Viktiga dagar:
Fre 28/10        Halloween på skolan, sexorna bjuder in skolans elever till spöktunnel i källaren. Regler: Godis för högst 20 kr, inga heltäckande masker eller vapen.
Vecka 44       Höstlov

                     

Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar