Hej!
Denna
vecka har vi arbetat med novellerna och med de muntliga presentationerna. I
onsdags fick eleverna pröva på att ge och ta emot respons på sina texter.
Utifrån givna kriterier fick de ge ”två stjärnor och en önskan” till kamratens
text. Vi pratade mycket om vikten att vara tydlig, användbar och vänlig i sin
respons.
De
muntliga presentationerna kommer att hållas under v.42-43 i större eller mindre
grupp.
Efter
det är det dags för Sveriges minoritetsspråk och faktatexter i svenska.
Nästa
SO-område blir religion, hinduism och buddhism, som vi startade upp i fredags.
För mer information om arbetsområdet se den pedagogiska planeringen, PP, på
bloggen.
Denna
vecka har vi även pratat en hel del om kunskapskraven i svenska och svenska som
andraspråk. Vi försöker koppla det vi gör till dem och diskuterar de olika
nivåerna. Svårt, men viktigt.
Ma
Vi
har påbörjat kapitlet om ”Koordinatsystem och lägesmått” genom att rita
koordinatsystem som vi satt ut koordinater i, t ex punkt(3,-4). Påminn ditt
barn om att ta med matteprovet tillbaka till skolan.
NO
Nu
är vi klar med ”Ekologi och förbränning” och under nästa vecka så börjar vi med
NTA projektet ”Magneter och motorer”.
Bl
Denna
vecka har vi lärt oss om skulpturer genom historien fram till nutid, flera
exempel har visats och diskuterats. De tidigaste skulpturer gjorda av
människor, Lejonmannen och Venus (tillverkade ur mammutbetar), är daterade till
kring 40000 år tillbaka i tiden och har hittats i grottor i Tyskland. Vi har
också fått se exempel på ”Parafraser”. Hemuppgift till nästa tillfälle är att
bestämma vilken slags parafras man vill göra av sin egen skulptur och dessutom
se på filmer på youtube om hur man skulpterar i lera.
SPA
Idag (vecka 41) har vi kommit överens
med eleverna om att ett litet test i spanska kommer att genomföras vecka 43. Jag
fick skriva på tavlan vad det är som testet kommer att ta upp. Anledningen
till varför jag kommer att testa eleverna är för att en del inte verkar bry sig
så mycket om att läsa själva i sina böcker. Nedanför länkar jag vad eleverna
ska läsa på.
S. 113 siffror tom 60, s.86-89 klockan,
s.121 ord/uttryck, s. 116 delar kap. 1-3.
Luis
TYS
Idag började vi jobba med
kapitel 2. Eleverna ska kunna glosorna och meningarna som de skrev upp i sina
skrivböcker. De kan även jobba med övningarna på websidan: www.glosmastaren.se -> tyska -> Genau!1-> Kapitel 2a.
Glosorna:
ich bin – jag är
du bist – du är
der
Sommer – sommaren
zu
Ende – slut
die Schule – skolan
börjar
– beginnt
wieder
– igen
danke
– tack
Du bist sicher… ? – Du är
visst…?
Ja, ich bin… - Ja, jag
är…
Woher kommst du? –
Varifrån kommer du?
Ich komme
aus… - Jag kommer från…
Wie findest du Deutsch? –
Vad tycker du om tyskan?
Ich finde Deutsch
okay/super/gut. – Jag tycker tyskan är okey/super/bra.
English
Hemuppgifter:
To 20/10 Multiplikationstabellerna:
Fredag
21/10 Renskriven novell, lämnas till
Patrik eller mejlas till magisterpg@gmail.com
Vecka 43 Bild: Bestämma vilken slags parafras man
vill göra av sin egen skulptur och dessutom se på filmer på youtube om hur man
skulpterar i lera, t ex https://www.youtube.com/watch?v=EwKigX-fBP4
Viktiga
dagar:
Fre 28/10 Halloween på
skolan, sexorna bjuder in skolans elever till spöktunnel i källaren. Regler:
Godis för högst 20 kr, inga heltäckande masker eller vapen.
Vecka 44 Höstlov
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar