Johannes Skola

Johannes Skola
Johannes Skola

fredag 7 oktober 2016

Hej!

Denna vecka har vi som bekant besökt Stockholms tingsrätt. Vårt intryck är att eleverna verkligen fått ut något av besöket särskilt när vi sedan diskuterade vår upplevelse och våra funderingar i skolan.
I fredags var det bedömningstillfälle om lag och rätt.

Vidare har vi arbetat med novellerna och med de muntliga presentationerna. Arbetet fortsätter under vecka 41 då eleverna kommer att få arbeta med kamratrespons kring novellerna för att sedan skriva klart, det blir en hemuppgift att skriva rent novellen under vecka 42.
De muntliga presentationerna kommer att hållas under v.42-43 i större eller mindre grupp.
Efter det är det dags för Sveriges minoritetsspråk och faktatexter i svenska.
Nästa SO-område blir religion, hinduism och buddhism.

Ma
Vi har övat på algebra och visat upp vad vi lärt oss på ett prov. Nästa vecka kommer vi att börja med koordinatsystem.

NO
Inför provet vecka 41 så jobbar vi med varsin text där vi använder oss av ord/begrepp som vi lärt oss. Se stencil som delats ut, ”Ord och begrepp som vi arbetat med”.
En sammanfattande stencil om fotosyntes, förbränning och ekologiska sammanhang har också delats ut.

Sidor i boken: 14-17, 81, 142-149.

Filmtips. Elever har fått inloggningsuppgifter till sli.se
·         Fotosyntes och förbränning:
o    Fotosyntes - en livsviktig process - 25 min                    

·         Ekosystemets dynamik
·         vattnets kretslopp, film 14 min.
·         elevspel.se Ekologi  (övning)

Bl
Vi har berättat för varandra om vårt arbete med ”mänskliga skulpturer”, vad vi var nöjda med, vad den uttryckte och vilka tankar och känslor som väcktes.

TYS
Denna vecka gick vi igenom kroppsdelarna på tyska. De som inte var med  kan hitta glosorna på sidan 10 i deras blåa textbok. (tyvärr finns det just till detta kapitel inte några ljudfiler, men vi kommer att repetera orden nästa vecka)

Online finns det också möjlighet att öva:

Läxa till nästa vecka är att kunna kroppsdelarna.
English
The children are working with a theme Endangered Species. They have listed vocabulary that will be used for spelling words. Click on the link Endangered Species.  and Poaching of African Elephants  for more information. They will have project work on Endangered Species and create their on films about animals in danger. The spelling words will be issued next Thursday.
Hemuppgifter:                    

Ti 11/10          Bild: Du har tagit ett foto på uppgifter om skulptörens namn och årtal när skulpturen gjordes.
Nu ska du använda uppgifterna för att skriva en liten kort faktatext. Skriv en löpande text där nedanstående punkter vävs in i en naturlig följd. Bifoga din lilla berättelse som Word dokument eller som en PDF i ett mail till: aa27068@stockholm.se

ü  Rubrik: skulpturens namn, årtal när den gjordes, utställningsplats.
ü  Konstnärens namn och när han levde.
ü  En bild på konstnären om det finns tillgängligt.
ü  Vilket material skulpturen är gjord av.
ü  Budskap/uttryck. Vad föreställer den? Vilket budskap vill skulptören förmedla med uttrycket?
ü  Beskriv samhället som konstnären växte upp och levde i.
ü  Har konstnären sagt eller skrivit något om skulpturen? Citat.
ü  Ditt namn, klass och datum när texten blivit klar.

Ons 12/10      Språkläxa
Tors 13/10       NO/Sv: Läsläxa i No-boken inför provet s.14-17, 81, 142-149.
                                                            
Viktiga dagar:
Tors 13/10       NO-prov, se informationen under NO ovan. Tips om filmer mm.
Fre  14/10       Höstlovsanmälan inlämnad

                     

Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar