Hej!
Denna
vecka har vi som bekant besökt Stockholms tingsrätt. Vårt intryck är att
eleverna verkligen fått ut något av besöket särskilt när vi sedan diskuterade
vår upplevelse och våra funderingar i skolan.
I
fredags var det bedömningstillfälle om lag och rätt.
Vidare
har vi arbetat med novellerna och med de muntliga presentationerna. Arbetet
fortsätter under vecka 41 då eleverna kommer att få arbeta med kamratrespons
kring novellerna för att sedan skriva klart, det blir en hemuppgift att skriva
rent novellen under vecka 42.
De
muntliga presentationerna kommer att hållas under v.42-43 i större eller mindre
grupp.
Efter
det är det dags för Sveriges minoritetsspråk och faktatexter i svenska.
Nästa
SO-område blir religion, hinduism och buddhism.
Ma
Vi
har övat på algebra och visat upp vad vi lärt oss på ett prov. Nästa vecka
kommer vi att börja med koordinatsystem.
NO
Inför
provet vecka 41 så jobbar vi med varsin text där vi använder oss av ord/begrepp
som vi lärt oss. Se stencil som delats ut, ”Ord och begrepp som vi arbetat
med”.
En
sammanfattande stencil om fotosyntes, förbränning och ekologiska sammanhang har
också delats ut.
Sidor
i boken: 14-17, 81, 142-149.
Filmtips.
Elever har fått inloggningsuppgifter till sli.se
·
Fotosyntes
och förbränning:
·
vattnets
kretslopp, film 14 min.
·
elevspel.se
Ekologi (övning)
Bl
Vi
har berättat för varandra om vårt arbete med ”mänskliga skulpturer”, vad vi var
nöjda med, vad den uttryckte och vilka tankar och känslor som väcktes.
TYS
Denna vecka gick vi igenom kroppsdelarna på tyska. De
som inte var med kan hitta glosorna på
sidan 10 i deras blåa textbok. (tyvärr finns det just till detta kapitel inte
några ljudfiler, men vi kommer att repetera orden nästa vecka)
Online finns det också möjlighet att öva:
Läxa till nästa vecka är att kunna kroppsdelarna.
English
The
children are working with a theme Endangered Species. They have listed
vocabulary that will be used for spelling words. Click on the link Endangered Species. and Poaching of African Elephants
for more information. They will have project work on Endangered Species
and create their on films about animals in danger. The spelling words will be
issued next Thursday.
Hemuppgifter:
Ti 11/10 Bild: Du har tagit ett foto på
uppgifter om skulptörens namn och årtal när skulpturen gjordes.
Nu ska du använda uppgifterna för
att skriva en liten kort faktatext. Skriv en löpande text där nedanstående
punkter vävs in i en naturlig följd. Bifoga din lilla berättelse som Word
dokument eller som en PDF i ett mail till: aa27068@stockholm.se
ü Rubrik:
skulpturens namn, årtal när den gjordes, utställningsplats.
ü Konstnärens namn
och när han levde.
ü En bild på
konstnären om det finns tillgängligt.
ü Vilket
material skulpturen är gjord av.
ü Budskap/uttryck.
Vad föreställer den? Vilket budskap vill skulptören förmedla med uttrycket?
ü Beskriv
samhället som konstnären växte upp och levde i.
ü Har
konstnären sagt eller skrivit något om skulpturen? Citat.
ü Ditt namn,
klass och datum när texten blivit klar.
Ons
12/10 Språkläxa
Tors 13/10 NO/Sv:
Läsläxa i No-boken inför provet s.14-17, 81, 142-149.
Viktiga
dagar:
Tors 13/10 NO-prov,
se informationen under NO ovan. Tips om filmer mm.
Fre 14/10 Höstlovsanmälan inlämnad
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar