Johannes Skola

Johannes Skola
Johannes Skola

Veckobrev

Hej!

Idag fredag är det friluftsdag och vi är i Romme eller på Klätterverket och har kul!

Svenska/SO

Denna vecka har vi genomfört våra bokpresentationer. Barnen har förberett presentation av en egen vald bok. De har fokuserat på budskapet i boken (vad vill författaren förmedla?) och hur de kan relatera innehållet till egna erfarenheter.

Vi fortsätter att lära oss om Sverige under 1600-talet om hur och varför Sverige växer till en stormakt. Använd gärna Inläsningstjänst för att lyssna på och repetera historiebokens sidor 156-165.
På måndag åker vi till Livrustkammaren för att se, höra och lära mer om stormaktstiden.

I samband med historielektionerna har vi diskuterat den återinförda värnplikten och relaterat till 1600-talets utskrivning av soldater och indelningsverket som Karl XI införde.
Här under finns en länk till en kort film om orsaker till stormaktstiden:


Ma
Denna vecka har vi jobbat med hastighet och skala, se PP på bloggen.

NO
Vi har jobbat vidare med celler och pratat om hur det är att vara kär. Dessutom har vi sett en film av Lennart Nilsson om fosterutvecklingen. Övrig information i PP som ligger på bloggen.

English
The students are completing their final drafts of the narratives. They continue to Read Boy of Roahl Dahl.

Bild/Art
GENUS
Vecka 5 och 7 (80 min + 80 min):
Vi låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton, redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.

Vecka 11
Varje grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män (skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i utställningen.

Alla elever har nu tillgång till inläsningstjänst där de kan lyssna till de flesta av våra basläromedel. De har fått användarnamn och lösenord (12345678). Inläsningstjänst finns också som app i både appstore och googleplay.


Hemuppgifter:

Ma:                Räkna sida 134 till på torsdag 16/3
                     
Sv/So –          Läsläxa, Läs minst 60 minuter hemma.
Eventuell språkläxa
                                                            
Viktiga dagar:

Mån 13/3                             Historiskt studiebesök, livrustkammaren, på förmiddagen.
                                            Ingen matsäck!
Fredag 31/3                        Bedömningstillfälle i historia, se ped.planering
Tisdag 28/3                          Skolråd 17:30-19:00
Måndag 3/4                        Nationella prov, matematik
Onsdag 5/4                         Nationella prov, matematik
Vecka 15+mån 17/4           PÅSLKOV
Tis 18/4                                 Kompensationsledigt för Rommeresan, samtliga sexor.


Vänligen Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla


På NO lektionen:

Vi övar tillsammans  på att rita bilder av en generator och pratar om hur den fungerar och vad den kan användas till.




Hej!

Nästa vecka börjar vi med de nationella proven. Under höstterminen är det muntliga prov i svenska/svenska som andra språk, engelska och matematik.
Denna vecka har vi haft en introduktion av de muntliga proven i svenska och årets ämne ”sikta mot stjärnorna”.
Vi har idag även skickat hem ett informationsbrev om proven med barnen. Vi förbereder och genomför alla prov i skolan.

Vi har pratat om Sveriges fem minoritetsspråk och diskuterat vad det innebär. Vi har även lyssnat till meänkieli/tornedalska.

Det har diskuterats en hel del om det amerikanska valet och vi har kopplat detta till undervisning om demokrati. Vi har bland annat tittat på skillnaden mellan styrelseskicken i Sverige och USA och vi har repeterat vad demokrati innefattar. Nästa vecka återvänder vi till hinduismen och buddhismen. Läsläxa till fredag är att läsa och repetera häftet om hinduismen.
Tips (om en känner att det behövs):

Ma
Om två veckor ska vi ha prov på avsnittet om koordinatssystem. Ett övningshäfte som sammanfattar kapitlet delades ut för två veckor sedan. Det går också bra att repetera på s.156-157 och läsa sammanfattningen på s.120-121.

NO
Vi lär oss om magneter och vilka material som kan vara magnetiska.

Bl
Nu har skulpterandet av den egna parafrasen påbörjats.

FRA

SPA

TYS

English

Hemuppgifter:                    
Fredag 18/11                       SO – Läs och repetera häftet om hinduismen.
                                                            
Viktiga dagar:
V. 45-46                               Kvarglömda kläder kommer ligga framme i aulan. Kom och titta ni som tappat bort något!
Torsdag 17/11                      Muntliga nationella prov, Svenska/Svenska som andraspråk
Onsdag 23/11                     Muntliga nationella prov, Engelska
Torsdag 24/11                      Matteprov, se informationen ovan.
Tisdag 29/11                        Muntliga nationella prov, Matematik


Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla






Hej!

En stor del av veckan har handlat om förberedelser inför Halloween och ”spöktunneln”.
Vi har repeterat och fixat med rekvisita, diskuterat och repeterat igen.
Veckan har också innehållit läsning, muntliga presentationer och hinduism.

Efter lovet fortsätter vi med religion på SO-passen genom att titta närmare på buddhismen.
I svenska jobbar vi med faktatexter och minoritetsspråk och dialekter.

Ma
Denna vecka var målet att göra diagnosen på s.110 -111, få den rättad, och sedan jobba på röda sidor.

NO
Vi har börjat med NTA-temat ”Magneter och motorer” där vi undersökt egenskaper hos permanentmagneter. Efter lovet undersöker vi några material och ser om de är magnetiska.

Bl
Alla har fått göra skisser på sin parafras. De skulle göras så att man kunde se i 3 vyer, framifrån, bakifrån och från sidan. Om det inte blev klart under de 80 minuter som vi arbetade skulle det göras klart hemma till veckan efter lovet. Skisserna behövs för att arbeta efter när skulpteringen påbörjas.

FRA

SPA

TYS
Schöne Herbstferien!!! (trevligt höstlov)
English

Hemuppgifter:                    

Läs en bok eller två.
                                                            
Viktiga dagar:

Vecka 44       Höstlov
7-8/11            Patrik tjänstledig

                     

Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla




Hej!

Denna vecka har vi som bekant besökt Stockholms tingsrätt. Vårt intryck är att eleverna verkligen fått ut något av besöket särskilt när vi sedan diskuterade vår upplevelse och våra funderingar i skolan.
I fredags var det bedömningstillfälle om lag och rätt.

Vidare har vi arbetat med novellerna och med de muntliga presentationerna. Arbetet fortsätter under vecka 41 då eleverna kommer att få arbeta med kamratrespons kring novellerna för att sedan skriva klart, det blir en hemuppgift att skriva rent novellen under vecka 42.
De muntliga presentationerna kommer att hållas under v.42-43 i större eller mindre grupp.
Efter det är det dags för Sveriges minoritetsspråk och faktatexter i svenska.
Nästa SO-område blir religion, hinduism och buddhism.

Ma
Vi har övat på algebra och visat upp vad vi lärt oss på ett prov. Nästa vecka kommer vi att börja med koordinatsystem.

NO
Inför provet vecka 41 så jobbar vi med varsin text där vi använder oss av ord/begrepp som vi lärt oss. Se stencil som delats ut, ”Ord och begrepp som vi arbetat med”.
En sammanfattande stencil om fotosyntes, förbränning och ekologiska sammanhang har också delats ut.

Sidor i boken: 14-17, 81, 142-149.

Filmtips. Elever har fått inloggningsuppgifter till sli.se
·         Fotosyntes och förbränning:
o    Fotosyntes - en livsviktig process - 25 min                    

·         Ekosystemets dynamik
·         vattnets kretslopp, film 14 min.
·         elevspel.se Ekologi  (övning)

Bl
Vi har berättat för varandra om vårt arbete med ”mänskliga skulpturer”, vad vi var nöjda med, vad den uttryckte och vilka tankar och känslor som väcktes.

TYS
Denna vecka gick vi igenom kroppsdelarna på tyska. De som inte var med  kan hitta glosorna på sidan 10 i deras blåa textbok. (tyvärr finns det just till detta kapitel inte några ljudfiler, men vi kommer att repetera orden nästa vecka)

Online finns det också möjlighet att öva:

Läxa till nästa vecka är att kunna kroppsdelarna.
English
The children are working with a theme Endangered Species. They have listed vocabulary that will be used for spelling words. Click on the link Endangered Species.  and Poaching of African Elephants  for more information. They will have project work on Endangered Species and create their on films about animals in danger. The spelling words will be issued next Thursday.
Hemuppgifter:                    

Ti 11/10          Bild: Du har tagit ett foto på uppgifter om skulptörens namn och årtal när skulpturen gjordes.
Nu ska du använda uppgifterna för att skriva en liten kort faktatext. Skriv en löpande text där nedanstående punkter vävs in i en naturlig följd. Bifoga din lilla berättelse som Word dokument eller som en PDF i ett mail till: aa27068@stockholm.se

ü  Rubrik: skulpturens namn, årtal när den gjordes, utställningsplats.
ü  Konstnärens namn och när han levde.
ü  En bild på konstnären om det finns tillgängligt.
ü  Vilket material skulpturen är gjord av.
ü  Budskap/uttryck. Vad föreställer den? Vilket budskap vill skulptören förmedla med uttrycket?
ü  Beskriv samhället som konstnären växte upp och levde i.
ü  Har konstnären sagt eller skrivit något om skulpturen? Citat.
ü  Ditt namn, klass och datum när texten blivit klar.

Ons 12/10      Språkläxa
Tors 13/10       NO/Sv: Läsläxa i No-boken inför provet s.14-17, 81, 142-149.
                                                            
Viktiga dagar:
Tors 13/10       NO-prov, se informationen under NO ovan. Tips om filmer mm.
Fre  14/10       Höstlovsanmälan inlämnad

                     

Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla


Vecka 37!

Idag, fredag, är vi på Ängsholmen!

Veckan som gått har vi (på SO-passen) arbetat vidare med lag & rätt. Vi har pratat om olika typer av vardagsbrott och tittat på hur en domstol fungerar och vem som gör vad vid en rättegång.

I svenska har vi arbetat vidare med området om noveller, se PP på bloggen. Eleverna har börjat planera en egen novell utifrån ”valmodellen” och vår gemensamma planeringsmall.

På onsdag är det skolans traditionsenliga Hagadag med det tillhörande Hagaloppet så ta med matsäck och ta på kläder att springa i.

I bild lär vi oss om skulpturer. Den första hemuppgiften som ska vara klar till bildlektionen vecka 37 är att:
1.       Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv och på flera avstånd.
2.       Ta foto av informationsskylten som innehåller namn på konstnären och årtal mm.
3.       Skicka in 3-4 av fotona till aa27068@stockholm.se
4.       Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.

Hemuppgift i matematik är att göra uppgift 5-7 på s.158. Vi jobbar med algebra.

I veckan har vi jobbat vidare med ord och begrepp inom ett ekosystem på NO:n genom att göra affischer som visar förklarande bilder på varje begrepp.


English :

Hemuppgifter:                    
To 15/9           Ma s.158 uppgift 5-7. Påminner om provet vecka 39, se under fliken PP. Eng Läsläxa
Fre 16/9          Sv - Veckans läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum försvinner.                     
Vecka 37
Bilduppgift    
1.       Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv och på flera avstånd.
2.       Ta foto av informationsskylten som innehåller namn på konstnären och årtal mm.
3.       Skicka in 3-4 av fotona till aa27068@stockholm.se
4.       Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
                     
                    
Viktiga dagar:
Vecka 37       Utvecklingssamtal, konferensrummet, tider ligger på bloggen.
9-11/9            Avlusningsdagar
Ons 14/9        Hagadagen. Ta med matsäck, idrottskläder och skor att springa i.
Tors 29/9        Johannes OS, Kristinebergs IP
                     

Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla












Vecka 36!

Tack för ett trevligt föräldramöte om betyg och annat praktiskt. För er som inte hade möjlighet att delta länkar vi till filmen om betyg som vi visade i tisdags här nedan:
Vi delade också ut Skolverkets skrift ”Dags för betyg” så hör av er om ni vill ha ett exemplar så skickar vi det med era barn.
Utskick om praktiska detaljer inför klassresan kommer från klassföräldrarna via mejl och på papper från Patrik idag, fredag.

Veckan som gått har vi (på historiepassen) avslutat arbetet med Gustav Vasa med en film och en frågesport samt startat upp nästa SO-område om lag & rätt.
Vi började med att prata om varför det finns lagar och regler, var det finns lagar och regler samt om det finns någon skillnad på en lag och en regel, se PP på bloggen.

I svenska har vi arbetat vidare med området om noveller, se PP på bloggen. Vi har gått igenom hur en novell skiljer sig från en roman och hur novellen är uppbyggd, valmodellen.
Vidare har vi läst, ”I love you Rebeka” och lyssnat på noveller från SR:s Novellklubben, se länk: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4665

I onsdags använde i Astrid Lindgrens novell ”Märit” för att testa valmodellen och övade med planeringsmallen vi ska använda till våra egna noveller.

I bild lär vi oss om skulpturer. Den första hemuppgiften som ska vara klar till bildlektionen vecka 37 är att:
1.       Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv och på flera avstånd.
2.       Ta foto av informationsskylten som innehåller namn på konstnären och årtal mm.
3.       Skicka in 3-4 av fotona till aa27068@stockholm.se
4.       Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.

Hemuppgift i matematik är att göra uppgift 1-4 på s.158. Vi jobbar med algebra.

I veckan har vi lärt oss om ord och begrepp inom ett ekosystem på NO:n


I torsdags var vi på Vanadisbadet för årets simtest.

Nästa vecka är det dags för skolfotografering på tisdag, utvecklingssamtal på torsdag samt förstås klassresan på fredag. Däremellan fortsätter vi med lag & rätt och noveller.

English :We attempt to integrate all skills of speaking, listening, reading, writing and culture. The spelling words have come from the Rio Olympics theme   The  grading citeria is summarised as follows.






Hemuppgifter:                    

Ons 7/9          Tyska - Eleverna ska komma ihåg Och vad heter du? (Und wie heißt du?) och
Jag heter.. (Ich heiße…) på tyska till nästa vecka och använda det när de ses i korridoren.
Tors 8/9          English – words,  
Ma – s.158, uppg. 1-4

Fre 9/9           Sv - Veckans läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum försvinner.                     
Vecka 37
Bilduppgift    
1.       Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv och på flera avstånd.
2.       Ta foto av informationsskylten som innehåller namn på konstnären och årtal mm.
3.       Skicka in 3-4 av fotona till aa27068@stockholm.se
4.       Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
                     
                    
Viktiga dagar:
Tisdag 6/9      Skolfotografering
Vecka 36-37   Utvecklingssamtal, tider ligger på bloggen.
Fre 9/9           Klassresa
Ons 14/9        Hagadagen. Ta med matsäck, idrottskläder och skor att springa i.
Tors 29/9        Johannes OS, Kristinebergs IP

                     

Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla




Vecka 35!

Veckan som gått har vi (på historiepassen) repeterat medeltiden, sorterat tidsperioder i kronologisk ordning på en tidslinje, fått besök av Gustav Eriksson Vasa som berättade om sitt liv samt sett ”Nisse Hults historiska snedsteg”, länkar till programmen här nedan:









Dessutom har eleverna i grupper fått dramatisera skolans ordningsregler, ett mer lustfyllt sätt att ta sig
an detta viktiga men ibland lite tradiga ämne.

I svenska har vi startat upp med läsning och skrivning. Vi har läst bänkböcker och börjat på en ny högläsningsbok av Magnus Nordin. Vi har även börjat prata om och lyssna till noveller inför skrivandet av våra egna texter, se PP på bloggen.

I nästa vecka avslutar vi Vasatiden i historia och jobbar vidare med noveller.
På torsdag är det simtest på Vanadisbadet tillsammans med idrottslärarna, 200 meter står på programmet.

Tisdag den 30/8 är det föräldramöte i åk 6. Vi kommer att inleda 6abc tillsammans för en genomgång av betyg och sedan dela upp oss klassvis för genomgång av scheman, utse skolrådsrepresentanter och annat praktiskt.

Hemuppgifter:                       

Fre 2/9         Veckans läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum försvinner.
När du har läst länge är det dags att fundera på frågorna:
  • Vad har du läst idag? Sammanfatta för dig själv.
  • Hur gick det att läsa? Kom du i flow, var det svårt?
  • Vilken upplevelse gav läsningen? Vad hände när du läste länge?                     
                    
Viktiga dagar:
Tis 30/8         Föräldramöte 18:00-20:00, Aulan – klassrummet.
Tors 1/9         Simning, Vanadis. Ta med badkläder och handduk.
Vecka 36-37 Utvecklingssamtal, tider kommer snart
Fre 9/9           Klassresa, kom ihåg att fylla i ledighetsansökan.
Ons 14/9       Hagadagen. Ta med matsäck, idrottskläder och skor att springa i.

                     

Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla




Läsårets första veckobrev!

Välkomna till sexan alla elever och föräldrar. Vi hoppas att ni har haft en fin sommar och är sugna på att sätta igång igen.
Dessa första två dagar har vi bekantat oss med varandra igen, ordnat nytt material och nya böcker samt gått igenom regler och rutiner.
I torsdags fick eleverna med ett tjockt häfte hem som vi ber er gå igenom nu i helgen och lämna tillbaka de blanketter som ska till skolan så snart som möjligt.

Nästa vecka är det lektioner enligt schema, bifogades i häftet samt på bloggen, förutom på onsdag morgon då eleverna börjar 10:00. Om det är besvärligt med sovmorgon för någon har vi ett klassrum öppet från 08:20 för de som behöver, mejla Patrik, patrik.garney@stockholm.se om ditt barn kommer till 08:20.
Språkundervisningen beräknas vara igång fr.o.m. vecka 35.

I svenska kommer vi att starta upp med läsning och skrivning, vi ska bekanta oss med noveller och i SO blir det först lite Gustaf Vasa och sedan samhällskunskap. Mer om detta hittar ni på bloggen under grovplanering och PP.

Tisdag den 30/8 är det föräldramöte i åk 6. Vi kommer att inleda 6abc tillsammans för en genomgång av betyg för att sedan dela upp oss klassvis.

Hemuppgifter:                       


HEMLÄXA i MATTE till  torsdag, vecka 34


Viktiga dagar:
Tis 30/8         Föräldramöte 18:00-20:00
Tors 1/9         Simning, Vanadis
Vecka 36-37 Utvecklingssamtal, tider kommer snart
Fre 9/9           Klassresa, kom ihåg att fylla i ledighetsansökan.
Ons 14/9       Hagadagen

                     


Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar