Hej!
Idag fredag är det friluftsdag och vi är i Romme
eller på Klätterverket och har kul!
Svenska/SO
Denna vecka har vi genomfört våra
bokpresentationer. Barnen har förberett presentation av en egen vald bok. De
har fokuserat på budskapet i boken (vad vill författaren förmedla?) och hur de
kan relatera innehållet till egna erfarenheter.
Vi
fortsätter att lära oss om Sverige under 1600-talet om hur och varför Sverige
växer till en stormakt. Använd gärna Inläsningstjänst för att lyssna på och
repetera historiebokens sidor 156-165.
På
måndag åker vi till Livrustkammaren för att se, höra och lära mer om
stormaktstiden.
I
samband med historielektionerna har vi diskuterat den återinförda värnplikten
och relaterat till 1600-talets utskrivning av soldater och indelningsverket som
Karl XI införde.
Här
under finns en länk till en kort film om orsaker till stormaktstiden:
Ma
Denna vecka har vi jobbat med
hastighet och skala, se PP på bloggen.
NO
Vi har jobbat vidare med celler och
pratat om hur det är att vara kär. Dessutom har vi sett en film av Lennart
Nilsson om fosterutvecklingen. Övrig information i PP som ligger på bloggen.
English
The students are completing their
final drafts of the narratives. They continue to Read Boy of Roahl Dahl.
Bild/Art
GENUS
Vecka 5 och 7
(80 min + 80 min):
Vi
låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton,
redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer
till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.
Vecka
11
Varje
grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av
kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män
(skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i
utställningen.
Alla elever har nu tillgång till inläsningstjänst
där de kan lyssna till de flesta av våra basläromedel. De har fått användarnamn
och lösenord (12345678). Inläsningstjänst finns också som app i både appstore
och googleplay.
Hemuppgifter:
Ma: Räkna sida 134 till på torsdag 16/3
Sv/So – Läsläxa, Läs minst 60 minuter hemma.
Eventuell språkläxa
Viktiga dagar:
Mån
13/3 Historiskt
studiebesök, livrustkammaren, på förmiddagen.
Ingen
matsäck!
Fredag
31/3 Bedömningstillfälle
i historia, se ped.planering
Tisdag
28/3 Skolråd
17:30-19:00
Måndag
3/4 Nationella
prov, matematik
Onsdag
5/4 Nationella
prov, matematik
Vecka
15+mån 17/4 PÅSLKOV
Tis
18/4 Kompensationsledigt
för Rommeresan, samtliga sexor.
Vänligen Patrik,
Agnes, Jacqueline och Ulla
På NO lektionen:
Vi övar tillsammans på att rita bilder av en generator och pratar om hur den fungerar och vad den kan användas till.
Hej!
Nästa
vecka börjar vi med de nationella proven. Under höstterminen är det muntliga
prov i svenska/svenska som andra språk, engelska och matematik.
Denna
vecka har vi haft en introduktion av de muntliga proven i svenska och årets
ämne ”sikta mot stjärnorna”.
Vi
har idag även skickat hem ett informationsbrev om proven med barnen. Vi
förbereder och genomför alla prov i skolan.
Vi
har pratat om Sveriges fem minoritetsspråk och diskuterat vad det innebär. Vi
har även lyssnat till meänkieli/tornedalska.
Det har diskuterats en hel del om
det amerikanska valet och vi har kopplat detta till undervisning om demokrati.
Vi har bland annat tittat på skillnaden mellan styrelseskicken i Sverige och
USA och vi har repeterat vad demokrati innefattar. Nästa vecka återvänder vi
till hinduismen och buddhismen. Läsläxa till fredag är att läsa och repetera
häftet om hinduismen.
Tips (om en känner att det behövs):
Ma
Om
två veckor ska vi ha prov på avsnittet om koordinatssystem. Ett övningshäfte
som sammanfattar kapitlet delades ut för två veckor sedan. Det går också bra
att repetera på s.156-157 och läsa sammanfattningen på s.120-121.
NO
Vi
lär oss om magneter och vilka material som kan vara magnetiska.
Bl
Nu
har skulpterandet av den egna parafrasen påbörjats.
FRA
SPA
TYS
English
Hemuppgifter:
Fredag
18/11 SO – Läs och
repetera häftet om hinduismen.
Viktiga
dagar:
V. 45-46 Kvarglömda
kläder kommer ligga framme i aulan. Kom och titta ni som tappat bort något!
Torsdag 17/11 Muntliga
nationella prov, Svenska/Svenska som andraspråk
Onsdag
23/11 Muntliga nationella prov, Engelska
Torsdag 24/11 Matteprov,
se informationen ovan.
Tisdag
29/11 Muntliga nationella prov, Matematik
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Hej!
En
stor del av veckan har handlat om förberedelser inför Halloween och
”spöktunneln”.
Vi
har repeterat och fixat med rekvisita, diskuterat och repeterat igen.
Veckan
har också innehållit läsning, muntliga presentationer och hinduism.
Efter
lovet fortsätter vi med religion på SO-passen genom att titta närmare på
buddhismen.
I
svenska jobbar vi med faktatexter och minoritetsspråk och dialekter.
Ma
Denna
vecka var målet att göra diagnosen på s.110 -111, få den rättad, och sedan
jobba på röda sidor.
NO
Vi
har börjat med NTA-temat ”Magneter och motorer” där vi undersökt egenskaper hos
permanentmagneter. Efter lovet undersöker vi några material och ser om de är
magnetiska.
Bl
Alla
har fått göra skisser på sin parafras. De skulle göras så att man kunde se i 3
vyer, framifrån, bakifrån och från sidan. Om det inte blev klart under de 80
minuter som vi arbetade skulle det göras klart hemma till veckan efter lovet.
Skisserna behövs för att arbeta efter när skulpteringen påbörjas.
FRA
SPA
TYS
Schöne
Herbstferien!!! (trevligt höstlov)
English
Hemuppgifter:
Läs
en bok eller två.
Viktiga
dagar:
Vecka 44 Höstlov
7-8/11 Patrik
tjänstledig
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Hej!
Denna
vecka har vi som bekant besökt Stockholms tingsrätt. Vårt intryck är att
eleverna verkligen fått ut något av besöket särskilt när vi sedan diskuterade
vår upplevelse och våra funderingar i skolan.
I
fredags var det bedömningstillfälle om lag och rätt.
Vidare
har vi arbetat med novellerna och med de muntliga presentationerna. Arbetet
fortsätter under vecka 41 då eleverna kommer att få arbeta med kamratrespons
kring novellerna för att sedan skriva klart, det blir en hemuppgift att skriva
rent novellen under vecka 42.
De
muntliga presentationerna kommer att hållas under v.42-43 i större eller mindre
grupp.
Efter
det är det dags för Sveriges minoritetsspråk och faktatexter i svenska.
Nästa
SO-område blir religion, hinduism och buddhism.
Ma
Vi
har övat på algebra och visat upp vad vi lärt oss på ett prov. Nästa vecka
kommer vi att börja med koordinatsystem.
NO
Inför
provet vecka 41 så jobbar vi med varsin text där vi använder oss av ord/begrepp
som vi lärt oss. Se stencil som delats ut, ”Ord och begrepp som vi arbetat
med”.
En
sammanfattande stencil om fotosyntes, förbränning och ekologiska sammanhang har
också delats ut.
Sidor
i boken: 14-17, 81, 142-149.
Filmtips.
Elever har fått inloggningsuppgifter till sli.se
·
Fotosyntes
och förbränning:
·
vattnets
kretslopp, film 14 min.
·
elevspel.se
Ekologi (övning)
Bl
Vi
har berättat för varandra om vårt arbete med ”mänskliga skulpturer”, vad vi var
nöjda med, vad den uttryckte och vilka tankar och känslor som väcktes.
TYS
Denna vecka gick vi igenom kroppsdelarna på tyska. De
som inte var med kan hitta glosorna på
sidan 10 i deras blåa textbok. (tyvärr finns det just till detta kapitel inte
några ljudfiler, men vi kommer att repetera orden nästa vecka)
Online finns det också möjlighet att öva:
Läxa till nästa vecka är att kunna kroppsdelarna.
English
The
children are working with a theme Endangered Species. They have listed
vocabulary that will be used for spelling words. Click on the link Endangered Species. and Poaching of African Elephants
for more information. They will have project work on Endangered Species
and create their on films about animals in danger. The spelling words will be
issued next Thursday.
Hemuppgifter:
Ti 11/10 Bild: Du har tagit ett foto på
uppgifter om skulptörens namn och årtal när skulpturen gjordes.
Nu ska du använda uppgifterna för
att skriva en liten kort faktatext. Skriv en löpande text där nedanstående
punkter vävs in i en naturlig följd. Bifoga din lilla berättelse som Word
dokument eller som en PDF i ett mail till: aa27068@stockholm.se
ü Rubrik:
skulpturens namn, årtal när den gjordes, utställningsplats.
ü Konstnärens namn
och när han levde.
ü En bild på
konstnären om det finns tillgängligt.
ü Vilket
material skulpturen är gjord av.
ü Budskap/uttryck.
Vad föreställer den? Vilket budskap vill skulptören förmedla med uttrycket?
ü Beskriv
samhället som konstnären växte upp och levde i.
ü Har
konstnären sagt eller skrivit något om skulpturen? Citat.
ü Ditt namn,
klass och datum när texten blivit klar.
Ons
12/10 Språkläxa
Tors 13/10 NO/Sv:
Läsläxa i No-boken inför provet s.14-17, 81, 142-149.
Viktiga
dagar:
Tors 13/10 NO-prov,
se informationen under NO ovan. Tips om filmer mm.
Fre 14/10 Höstlovsanmälan inlämnad
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Vecka
37!
Idag,
fredag, är vi på Ängsholmen!
Veckan
som gått har vi (på SO-passen) arbetat vidare med lag & rätt. Vi har pratat
om olika typer av vardagsbrott och tittat på hur en domstol fungerar och vem
som gör vad vid en rättegång.
I
svenska har vi arbetat vidare med området om noveller, se PP på bloggen. Eleverna
har börjat planera en egen novell utifrån ”valmodellen” och vår gemensamma
planeringsmall.
På
onsdag är det skolans traditionsenliga Hagadag med det tillhörande Hagaloppet
så ta med matsäck och ta på kläder att springa i.
I bild lär vi oss om skulpturer. Den första
hemuppgiften som ska vara klar till bildlektionen vecka 37 är att:
1.
Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv
och på flera avstånd.
2.
Ta foto av informationsskylten som innehåller
namn på konstnären och årtal mm.
4.
Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
Hemuppgift i matematik är att göra uppgift 5-7 på
s.158. Vi jobbar med algebra.
I veckan har vi jobbat vidare med ord och begrepp
inom ett ekosystem på NO:n genom att göra affischer som visar förklarande
bilder på varje begrepp.
English :
Hemuppgifter:
To 15/9 Ma
s.158 uppgift 5-7. Påminner om provet vecka 39, se under fliken PP. Eng Läsläxa
Fre 16/9 Sv - Veckans
läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum
försvinner.
Vecka
37
Bilduppgift
1.
Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv
och på flera avstånd.
2.
Ta foto av informationsskylten som innehåller
namn på konstnären och årtal mm.
4.
Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
Viktiga
dagar:
Vecka
37 Utvecklingssamtal, konferensrummet,
tider ligger på bloggen.
9-11/9 Avlusningsdagar
Ons
14/9 Hagadagen. Ta med matsäck,
idrottskläder och skor att springa i.
Tors
29/9 Johannes OS, Kristinebergs IP
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Vecka 36!
Tack för ett trevligt föräldramöte om betyg och annat praktiskt. För er som inte hade möjlighet att delta länkar vi till filmen om betyg som vi visade i tisdags här nedan:
Vi delade också ut Skolverkets skrift ”Dags för betyg” så hör av er om ni vill ha ett exemplar så skickar vi det med era barn.
Utskick om praktiska detaljer inför klassresan kommer från klassföräldrarna via mejl och på papper från Patrik idag, fredag.
Veckan som gått har vi (på historiepassen) avslutat arbetet med Gustav Vasa med en film och en frågesport samt startat upp nästa SO-område om lag & rätt.
Vi började med att prata om varför det finns lagar och regler, var det finns lagar och regler samt om det finns någon skillnad på en lag och en regel, se PP på bloggen.
I svenska har vi arbetat vidare med området om noveller, se PP på bloggen. Vi har gått igenom hur en novell skiljer sig från en roman och hur novellen är uppbyggd, valmodellen.
Vidare har vi läst, ”I love you Rebeka” och lyssnat på noveller från SR:s Novellklubben, se länk: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4665
I onsdags använde i Astrid Lindgrens novell ”Märit” för att testa valmodellen och övade med planeringsmallen vi ska använda till våra egna noveller.
I bild lär vi oss om skulpturer. Den första hemuppgiften som ska vara klar till bildlektionen vecka 37 är att:
1. Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv och på flera avstånd.
2. Ta foto av informationsskylten som innehåller namn på konstnären och årtal mm.
4. Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
Hemuppgift i matematik är att göra uppgift 1-4 på s.158. Vi jobbar med algebra.
I veckan har vi lärt oss om ord och begrepp inom ett ekosystem på NO:n
I torsdags var vi på Vanadisbadet för årets simtest.
Nästa vecka är det dags för skolfotografering på tisdag, utvecklingssamtal på torsdag samt förstås klassresan på fredag. Däremellan fortsätter vi med lag & rätt och noveller.
English :We attempt to integrate all skills of speaking, listening, reading, writing and culture. The spelling words have come from the Rio Olympics theme The grading citeria is summarised as follows.
Hemuppgifter:
Ons 7/9 Tyska - Eleverna ska komma ihåg Och vad heter du? (Und wie heißt du?) och
Jag heter.. (Ich heiße…) på tyska till nästa vecka och använda det när de ses i korridoren.
Tors 8/9 English – words,
Ma – s.158, uppg. 1-4
Fre 9/9 Sv - Veckans läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum försvinner.
Vecka 37
Bilduppgift
1. Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv och på flera avstånd.
2. Ta foto av informationsskylten som innehåller namn på konstnären och årtal mm.
4. Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
Viktiga dagar:
Tisdag 6/9 Skolfotografering
Vecka 36-37 Utvecklingssamtal, tider ligger på bloggen.
Fre 9/9 Klassresa
Ons 14/9 Hagadagen. Ta med matsäck, idrottskläder och skor att springa i.
Tors 29/9 Johannes OS, Kristinebergs IP
Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Vecka 35!
Veckan som gått har vi (på historiepassen) repeterat medeltiden, sorterat tidsperioder i kronologisk ordning på en tidslinje, fått besök av Gustav Eriksson Vasa som berättade om sitt liv samt sett ”Nisse Hults historiska snedsteg”, länkar till programmen här nedan:
Dessutom har eleverna i grupper fått dramatisera skolans ordningsregler, ett mer lustfyllt sätt att ta sig
an detta viktiga men ibland lite tradiga ämne.
I svenska har vi startat upp med läsning och skrivning. Vi har läst bänkböcker och börjat på en ny högläsningsbok av Magnus Nordin. Vi har även börjat prata om och lyssna till noveller inför skrivandet av våra egna texter, se PP på bloggen.
I nästa vecka avslutar vi Vasatiden i historia och jobbar vidare med noveller.
På torsdag är det simtest på Vanadisbadet tillsammans med idrottslärarna, 200 meter står på programmet.
Tisdag den 30/8 är det föräldramöte i åk 6. Vi kommer att inleda 6abc tillsammans för en genomgång av betyg och sedan dela upp oss klassvis för genomgång av scheman, utse skolrådsrepresentanter och annat praktiskt.
Hemuppgifter:
Fre 2/9 Veckans läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum försvinner.
När du har läst länge är det dags att fundera på frågorna:
- Vad har du läst idag? Sammanfatta för dig själv.
- Hur gick det att läsa? Kom du i flow, var det svårt?
- Vilken upplevelse gav läsningen? Vad hände när du läste länge?
Viktiga dagar:
Tis 30/8 Föräldramöte 18:00-20:00, Aulan – klassrummet.
Tors 1/9 Simning, Vanadis. Ta med badkläder och handduk.
Vecka 36-37 Utvecklingssamtal, tider kommer snart
Fre 9/9 Klassresa, kom ihåg att fylla i ledighetsansökan.
Ons 14/9 Hagadagen. Ta med matsäck, idrottskläder och skor att springa i.
Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Läsårets första veckobrev!
Välkomna till sexan alla elever och föräldrar. Vi hoppas att ni har haft en fin sommar och är sugna på att sätta igång igen.
Dessa första två dagar har vi bekantat oss med varandra igen, ordnat nytt material och nya böcker samt gått igenom regler och rutiner.
I torsdags fick eleverna med ett tjockt häfte hem som vi ber er gå igenom nu i helgen och lämna tillbaka de blanketter som ska till skolan så snart som möjligt.
Nästa vecka är det lektioner enligt schema, bifogades i häftet samt på bloggen, förutom på onsdag morgon då eleverna börjar 10:00. Om det är besvärligt med sovmorgon för någon har vi ett klassrum öppet från 08:20 för de som behöver, mejla Patrik, patrik.garney@stockholm.se om ditt barn kommer till 08:20.
Språkundervisningen beräknas vara igång fr.o.m. vecka 35.
I svenska kommer vi att starta upp med läsning och skrivning, vi ska bekanta oss med noveller och i SO blir det först lite Gustaf Vasa och sedan samhällskunskap. Mer om detta hittar ni på bloggen under grovplanering och PP.
Tisdag den 30/8 är det föräldramöte i åk 6. Vi kommer att inleda 6abc tillsammans för en genomgång av betyg för att sedan dela upp oss klassvis.
Hemuppgifter:
HEMLÄXA i MATTE till torsdag, vecka 34
Viktiga dagar:
Tis 30/8 Föräldramöte 18:00-20:00
Tors 1/9 Simning, Vanadis
Vecka 36-37 Utvecklingssamtal, tider kommer snart
Fre 9/9 Klassresa, kom ihåg att fylla i ledighetsansökan.
Ons 14/9 Hagadagen
Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Hej!
Idag fredag är det friluftsdag och vi är i Romme
eller på Klätterverket och har kul!
Svenska/SO
Denna vecka har vi genomfört våra
bokpresentationer. Barnen har förberett presentation av en egen vald bok. De
har fokuserat på budskapet i boken (vad vill författaren förmedla?) och hur de
kan relatera innehållet till egna erfarenheter.
Vi
fortsätter att lära oss om Sverige under 1600-talet om hur och varför Sverige
växer till en stormakt. Använd gärna Inläsningstjänst för att lyssna på och
repetera historiebokens sidor 156-165.
På
måndag åker vi till Livrustkammaren för att se, höra och lära mer om
stormaktstiden.
I
samband med historielektionerna har vi diskuterat den återinförda värnplikten
och relaterat till 1600-talets utskrivning av soldater och indelningsverket som
Karl XI införde.
Här
under finns en länk till en kort film om orsaker till stormaktstiden:
Ma
Denna vecka har vi jobbat med
hastighet och skala, se PP på bloggen.
NO
Vi har jobbat vidare med celler och
pratat om hur det är att vara kär. Dessutom har vi sett en film av Lennart
Nilsson om fosterutvecklingen. Övrig information i PP som ligger på bloggen.
English
The students are completing their
final drafts of the narratives. They continue to Read Boy of Roahl Dahl.
Bild/Art
GENUS
Vecka 5 och 7
(80 min + 80 min):
Vi
låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton,
redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer
till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.
Vecka
11
Varje
grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av
kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män
(skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i
utställningen.
Alla elever har nu tillgång till inläsningstjänst
där de kan lyssna till de flesta av våra basläromedel. De har fått användarnamn
och lösenord (12345678). Inläsningstjänst finns också som app i både appstore
och googleplay.
Hemuppgifter:
Ma: Räkna sida 134 till på torsdag 16/3
Sv/So – Läsläxa, Läs minst 60 minuter hemma.
Eventuell språkläxa
Viktiga dagar:
Mån
13/3 Historiskt
studiebesök, livrustkammaren, på förmiddagen.
Ingen
matsäck!
Fredag
31/3 Bedömningstillfälle
i historia, se ped.planering
Tisdag
28/3 Skolråd
17:30-19:00
Måndag
3/4 Nationella
prov, matematik
Onsdag
5/4 Nationella
prov, matematik
Vecka
15+mån 17/4 PÅSLKOV
Tis
18/4 Kompensationsledigt
för Rommeresan, samtliga sexor.
Vänligen Patrik,
Agnes, Jacqueline och Ulla
På NO lektionen:
Vi övar tillsammans på att rita bilder av en generator och pratar om hur den fungerar och vad den kan användas till.
Hej!
Nästa
vecka börjar vi med de nationella proven. Under höstterminen är det muntliga
prov i svenska/svenska som andra språk, engelska och matematik.
Denna
vecka har vi haft en introduktion av de muntliga proven i svenska och årets
ämne ”sikta mot stjärnorna”.
Vi
har idag även skickat hem ett informationsbrev om proven med barnen. Vi
förbereder och genomför alla prov i skolan.
Vi
har pratat om Sveriges fem minoritetsspråk och diskuterat vad det innebär. Vi
har även lyssnat till meänkieli/tornedalska.
Det har diskuterats en hel del om
det amerikanska valet och vi har kopplat detta till undervisning om demokrati.
Vi har bland annat tittat på skillnaden mellan styrelseskicken i Sverige och
USA och vi har repeterat vad demokrati innefattar. Nästa vecka återvänder vi
till hinduismen och buddhismen. Läsläxa till fredag är att läsa och repetera
häftet om hinduismen.
Tips (om en känner att det behövs):
Ma
Om
två veckor ska vi ha prov på avsnittet om koordinatssystem. Ett övningshäfte
som sammanfattar kapitlet delades ut för två veckor sedan. Det går också bra
att repetera på s.156-157 och läsa sammanfattningen på s.120-121.
NO
Vi
lär oss om magneter och vilka material som kan vara magnetiska.
Bl
Nu
har skulpterandet av den egna parafrasen påbörjats.
FRA
SPA
TYS
English
Hemuppgifter:
Fredag
18/11 SO – Läs och
repetera häftet om hinduismen.
Viktiga
dagar:
V. 45-46 Kvarglömda
kläder kommer ligga framme i aulan. Kom och titta ni som tappat bort något!
Torsdag 17/11 Muntliga
nationella prov, Svenska/Svenska som andraspråk
Onsdag
23/11 Muntliga nationella prov, Engelska
Torsdag 24/11 Matteprov,
se informationen ovan.
Tisdag
29/11 Muntliga nationella prov, Matematik
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Hej!
En
stor del av veckan har handlat om förberedelser inför Halloween och
”spöktunneln”.
Vi
har repeterat och fixat med rekvisita, diskuterat och repeterat igen.
Veckan
har också innehållit läsning, muntliga presentationer och hinduism.
Efter
lovet fortsätter vi med religion på SO-passen genom att titta närmare på
buddhismen.
I
svenska jobbar vi med faktatexter och minoritetsspråk och dialekter.
Ma
Denna
vecka var målet att göra diagnosen på s.110 -111, få den rättad, och sedan
jobba på röda sidor.
NO
Vi
har börjat med NTA-temat ”Magneter och motorer” där vi undersökt egenskaper hos
permanentmagneter. Efter lovet undersöker vi några material och ser om de är
magnetiska.
Bl
Alla
har fått göra skisser på sin parafras. De skulle göras så att man kunde se i 3
vyer, framifrån, bakifrån och från sidan. Om det inte blev klart under de 80
minuter som vi arbetade skulle det göras klart hemma till veckan efter lovet.
Skisserna behövs för att arbeta efter när skulpteringen påbörjas.
FRA
SPA
TYS
Schöne
Herbstferien!!! (trevligt höstlov)
English
Hemuppgifter:
Läs
en bok eller två.
Viktiga
dagar:
Vecka 44 Höstlov
7-8/11 Patrik
tjänstledig
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Hej!
Denna
vecka har vi som bekant besökt Stockholms tingsrätt. Vårt intryck är att
eleverna verkligen fått ut något av besöket särskilt när vi sedan diskuterade
vår upplevelse och våra funderingar i skolan.
I
fredags var det bedömningstillfälle om lag och rätt.
Vidare
har vi arbetat med novellerna och med de muntliga presentationerna. Arbetet
fortsätter under vecka 41 då eleverna kommer att få arbeta med kamratrespons
kring novellerna för att sedan skriva klart, det blir en hemuppgift att skriva
rent novellen under vecka 42.
De
muntliga presentationerna kommer att hållas under v.42-43 i större eller mindre
grupp.
Efter
det är det dags för Sveriges minoritetsspråk och faktatexter i svenska.
Nästa
SO-område blir religion, hinduism och buddhism.
Ma
Vi
har övat på algebra och visat upp vad vi lärt oss på ett prov. Nästa vecka
kommer vi att börja med koordinatsystem.
NO
Inför
provet vecka 41 så jobbar vi med varsin text där vi använder oss av ord/begrepp
som vi lärt oss. Se stencil som delats ut, ”Ord och begrepp som vi arbetat
med”.
En
sammanfattande stencil om fotosyntes, förbränning och ekologiska sammanhang har
också delats ut.
Sidor
i boken: 14-17, 81, 142-149.
Filmtips.
Elever har fått inloggningsuppgifter till sli.se
·
Fotosyntes
och förbränning:
·
vattnets
kretslopp, film 14 min.
·
elevspel.se
Ekologi (övning)
Bl
Vi
har berättat för varandra om vårt arbete med ”mänskliga skulpturer”, vad vi var
nöjda med, vad den uttryckte och vilka tankar och känslor som väcktes.
TYS
Denna vecka gick vi igenom kroppsdelarna på tyska. De
som inte var med kan hitta glosorna på
sidan 10 i deras blåa textbok. (tyvärr finns det just till detta kapitel inte
några ljudfiler, men vi kommer att repetera orden nästa vecka)
Online finns det också möjlighet att öva:
Läxa till nästa vecka är att kunna kroppsdelarna.
English
The
children are working with a theme Endangered Species. They have listed
vocabulary that will be used for spelling words. Click on the link Endangered Species. and Poaching of African Elephants
for more information. They will have project work on Endangered Species
and create their on films about animals in danger. The spelling words will be
issued next Thursday.
Hemuppgifter:
Ti 11/10 Bild: Du har tagit ett foto på
uppgifter om skulptörens namn och årtal när skulpturen gjordes.
Nu ska du använda uppgifterna för
att skriva en liten kort faktatext. Skriv en löpande text där nedanstående
punkter vävs in i en naturlig följd. Bifoga din lilla berättelse som Word
dokument eller som en PDF i ett mail till: aa27068@stockholm.se
ü Rubrik:
skulpturens namn, årtal när den gjordes, utställningsplats.
ü Konstnärens namn
och när han levde.
ü En bild på
konstnären om det finns tillgängligt.
ü Vilket
material skulpturen är gjord av.
ü Budskap/uttryck.
Vad föreställer den? Vilket budskap vill skulptören förmedla med uttrycket?
ü Beskriv
samhället som konstnären växte upp och levde i.
ü Har
konstnären sagt eller skrivit något om skulpturen? Citat.
ü Ditt namn,
klass och datum när texten blivit klar.
Ons
12/10 Språkläxa
Tors 13/10 NO/Sv:
Läsläxa i No-boken inför provet s.14-17, 81, 142-149.
Viktiga
dagar:
Tors 13/10 NO-prov,
se informationen under NO ovan. Tips om filmer mm.
Fre 14/10 Höstlovsanmälan inlämnad
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Vecka
37!
Idag,
fredag, är vi på Ängsholmen!
Veckan
som gått har vi (på SO-passen) arbetat vidare med lag & rätt. Vi har pratat
om olika typer av vardagsbrott och tittat på hur en domstol fungerar och vem
som gör vad vid en rättegång.
I
svenska har vi arbetat vidare med området om noveller, se PP på bloggen. Eleverna
har börjat planera en egen novell utifrån ”valmodellen” och vår gemensamma
planeringsmall.
På
onsdag är det skolans traditionsenliga Hagadag med det tillhörande Hagaloppet
så ta med matsäck och ta på kläder att springa i.
I bild lär vi oss om skulpturer. Den första
hemuppgiften som ska vara klar till bildlektionen vecka 37 är att:
1.
Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv
och på flera avstånd.
2.
Ta foto av informationsskylten som innehåller
namn på konstnären och årtal mm.
4.
Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
Hemuppgift i matematik är att göra uppgift 5-7 på
s.158. Vi jobbar med algebra.
I veckan har vi jobbat vidare med ord och begrepp
inom ett ekosystem på NO:n genom att göra affischer som visar förklarande
bilder på varje begrepp.
English :
Hemuppgifter:
To 15/9 Ma
s.158 uppgift 5-7. Påminner om provet vecka 39, se under fliken PP. Eng Läsläxa
Fre 16/9 Sv - Veckans
läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum
försvinner.
Vecka
37
Bilduppgift
1.
Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv
och på flera avstånd.
2.
Ta foto av informationsskylten som innehåller
namn på konstnären och årtal mm.
4.
Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
Viktiga
dagar:
Vecka
37 Utvecklingssamtal, konferensrummet,
tider ligger på bloggen.
9-11/9 Avlusningsdagar
Ons
14/9 Hagadagen. Ta med matsäck,
idrottskläder och skor att springa i.
Tors
29/9 Johannes OS, Kristinebergs IP
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Vecka 36!
Tack för ett trevligt föräldramöte om betyg och annat praktiskt. För er som inte hade möjlighet att delta länkar vi till filmen om betyg som vi visade i tisdags här nedan:
Vi delade också ut Skolverkets skrift ”Dags för betyg” så hör av er om ni vill ha ett exemplar så skickar vi det med era barn.
Utskick om praktiska detaljer inför klassresan kommer från klassföräldrarna via mejl och på papper från Patrik idag, fredag.
Veckan som gått har vi (på historiepassen) avslutat arbetet med Gustav Vasa med en film och en frågesport samt startat upp nästa SO-område om lag & rätt.
Vi började med att prata om varför det finns lagar och regler, var det finns lagar och regler samt om det finns någon skillnad på en lag och en regel, se PP på bloggen.
I svenska har vi arbetat vidare med området om noveller, se PP på bloggen. Vi har gått igenom hur en novell skiljer sig från en roman och hur novellen är uppbyggd, valmodellen.
Vidare har vi läst, ”I love you Rebeka” och lyssnat på noveller från SR:s Novellklubben, se länk: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4665
I onsdags använde i Astrid Lindgrens novell ”Märit” för att testa valmodellen och övade med planeringsmallen vi ska använda till våra egna noveller.
I bild lär vi oss om skulpturer. Den första hemuppgiften som ska vara klar till bildlektionen vecka 37 är att:
1. Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv och på flera avstånd.
2. Ta foto av informationsskylten som innehåller namn på konstnären och årtal mm.
4. Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
Hemuppgift i matematik är att göra uppgift 1-4 på s.158. Vi jobbar med algebra.
I veckan har vi lärt oss om ord och begrepp inom ett ekosystem på NO:n
I torsdags var vi på Vanadisbadet för årets simtest.
Nästa vecka är det dags för skolfotografering på tisdag, utvecklingssamtal på torsdag samt förstås klassresan på fredag. Däremellan fortsätter vi med lag & rätt och noveller.
English :We attempt to integrate all skills of speaking, listening, reading, writing and culture. The spelling words have come from the Rio Olympics theme The grading citeria is summarised as follows.
Hemuppgifter:
Ons 7/9 Tyska - Eleverna ska komma ihåg Och vad heter du? (Und wie heißt du?) och
Jag heter.. (Ich heiße…) på tyska till nästa vecka och använda det när de ses i korridoren.
Tors 8/9 English – words,
Ma – s.158, uppg. 1-4
Fre 9/9 Sv - Veckans läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum försvinner.
Vecka 37
Bilduppgift
1. Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv och på flera avstånd.
2. Ta foto av informationsskylten som innehåller namn på konstnären och årtal mm.
4. Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
Viktiga dagar:
Tisdag 6/9 Skolfotografering
Vecka 36-37 Utvecklingssamtal, tider ligger på bloggen.
Fre 9/9 Klassresa
Ons 14/9 Hagadagen. Ta med matsäck, idrottskläder och skor att springa i.
Tors 29/9 Johannes OS, Kristinebergs IP
Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Vecka 35!
Veckan som gått har vi (på historiepassen) repeterat medeltiden, sorterat tidsperioder i kronologisk ordning på en tidslinje, fått besök av Gustav Eriksson Vasa som berättade om sitt liv samt sett ”Nisse Hults historiska snedsteg”, länkar till programmen här nedan:
Dessutom har eleverna i grupper fått dramatisera skolans ordningsregler, ett mer lustfyllt sätt att ta sig
an detta viktiga men ibland lite tradiga ämne.
I svenska har vi startat upp med läsning och skrivning. Vi har läst bänkböcker och börjat på en ny högläsningsbok av Magnus Nordin. Vi har även börjat prata om och lyssna till noveller inför skrivandet av våra egna texter, se PP på bloggen.
I nästa vecka avslutar vi Vasatiden i historia och jobbar vidare med noveller.
På torsdag är det simtest på Vanadisbadet tillsammans med idrottslärarna, 200 meter står på programmet.
Tisdag den 30/8 är det föräldramöte i åk 6. Vi kommer att inleda 6abc tillsammans för en genomgång av betyg och sedan dela upp oss klassvis för genomgång av scheman, utse skolrådsrepresentanter och annat praktiskt.
Hemuppgifter:
Fre 2/9 Veckans läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum försvinner.
När du har läst länge är det dags att fundera på frågorna:
- Vad har du läst idag? Sammanfatta för dig själv.
- Hur gick det att läsa? Kom du i flow, var det svårt?
- Vilken upplevelse gav läsningen? Vad hände när du läste länge?
Viktiga dagar:
Tis 30/8 Föräldramöte 18:00-20:00, Aulan – klassrummet.
Tors 1/9 Simning, Vanadis. Ta med badkläder och handduk.
Vecka 36-37 Utvecklingssamtal, tider kommer snart
Fre 9/9 Klassresa, kom ihåg att fylla i ledighetsansökan.
Ons 14/9 Hagadagen. Ta med matsäck, idrottskläder och skor att springa i.
Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Läsårets första veckobrev!
Välkomna till sexan alla elever och föräldrar. Vi hoppas att ni har haft en fin sommar och är sugna på att sätta igång igen.
Dessa första två dagar har vi bekantat oss med varandra igen, ordnat nytt material och nya böcker samt gått igenom regler och rutiner.
I torsdags fick eleverna med ett tjockt häfte hem som vi ber er gå igenom nu i helgen och lämna tillbaka de blanketter som ska till skolan så snart som möjligt.
Nästa vecka är det lektioner enligt schema, bifogades i häftet samt på bloggen, förutom på onsdag morgon då eleverna börjar 10:00. Om det är besvärligt med sovmorgon för någon har vi ett klassrum öppet från 08:20 för de som behöver, mejla Patrik, patrik.garney@stockholm.se om ditt barn kommer till 08:20.
Språkundervisningen beräknas vara igång fr.o.m. vecka 35.
I svenska kommer vi att starta upp med läsning och skrivning, vi ska bekanta oss med noveller och i SO blir det först lite Gustaf Vasa och sedan samhällskunskap. Mer om detta hittar ni på bloggen under grovplanering och PP.
Tisdag den 30/8 är det föräldramöte i åk 6. Vi kommer att inleda 6abc tillsammans för en genomgång av betyg för att sedan dela upp oss klassvis.
Hemuppgifter:
HEMLÄXA i MATTE till torsdag, vecka 34
Viktiga dagar:
Tis 30/8 Föräldramöte 18:00-20:00
Tors 1/9 Simning, Vanadis
Vecka 36-37 Utvecklingssamtal, tider kommer snart
Fre 9/9 Klassresa, kom ihåg att fylla i ledighetsansökan.
Ons 14/9 Hagadagen
Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Hej!
Idag fredag är det friluftsdag och vi är i Romme
eller på Klätterverket och har kul!
Svenska/SO
Denna vecka har vi genomfört våra
bokpresentationer. Barnen har förberett presentation av en egen vald bok. De
har fokuserat på budskapet i boken (vad vill författaren förmedla?) och hur de
kan relatera innehållet till egna erfarenheter.
Vi
fortsätter att lära oss om Sverige under 1600-talet om hur och varför Sverige
växer till en stormakt. Använd gärna Inläsningstjänst för att lyssna på och
repetera historiebokens sidor 156-165.
På
måndag åker vi till Livrustkammaren för att se, höra och lära mer om
stormaktstiden.
I
samband med historielektionerna har vi diskuterat den återinförda värnplikten
och relaterat till 1600-talets utskrivning av soldater och indelningsverket som
Karl XI införde.
Här
under finns en länk till en kort film om orsaker till stormaktstiden:
Ma
Denna vecka har vi jobbat med
hastighet och skala, se PP på bloggen.
NO
Vi har jobbat vidare med celler och
pratat om hur det är att vara kär. Dessutom har vi sett en film av Lennart
Nilsson om fosterutvecklingen. Övrig information i PP som ligger på bloggen.
English
The students are completing their
final drafts of the narratives. They continue to Read Boy of Roahl Dahl.
Bild/Art
GENUS
Vecka 5 och 7
(80 min + 80 min):
Vi
låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton,
redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer
till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.
Vecka
11
Varje
grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av
kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män
(skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i
utställningen.
Alla elever har nu tillgång till inläsningstjänst
där de kan lyssna till de flesta av våra basläromedel. De har fått användarnamn
och lösenord (12345678). Inläsningstjänst finns också som app i både appstore
och googleplay.
Hemuppgifter:
Ma: Räkna sida 134 till på torsdag 16/3
Sv/So – Läsläxa, Läs minst 60 minuter hemma.
Eventuell språkläxa
Viktiga dagar:
Mån
13/3 Historiskt
studiebesök, livrustkammaren, på förmiddagen.
Ingen
matsäck!
Fredag
31/3 Bedömningstillfälle
i historia, se ped.planering
Tisdag
28/3 Skolråd
17:30-19:00
Måndag
3/4 Nationella
prov, matematik
Onsdag
5/4 Nationella
prov, matematik
Vecka
15+mån 17/4 PÅSLKOV
Tis
18/4 Kompensationsledigt
för Rommeresan, samtliga sexor.
Vänligen Patrik,
Agnes, Jacqueline och Ulla
På NO lektionen:
Vi övar tillsammans på att rita bilder av en generator och pratar om hur den fungerar och vad den kan användas till.
Hej!
Nästa
vecka börjar vi med de nationella proven. Under höstterminen är det muntliga
prov i svenska/svenska som andra språk, engelska och matematik.
Denna
vecka har vi haft en introduktion av de muntliga proven i svenska och årets
ämne ”sikta mot stjärnorna”.
Vi
har idag även skickat hem ett informationsbrev om proven med barnen. Vi
förbereder och genomför alla prov i skolan.
Vi
har pratat om Sveriges fem minoritetsspråk och diskuterat vad det innebär. Vi
har även lyssnat till meänkieli/tornedalska.
Det har diskuterats en hel del om
det amerikanska valet och vi har kopplat detta till undervisning om demokrati.
Vi har bland annat tittat på skillnaden mellan styrelseskicken i Sverige och
USA och vi har repeterat vad demokrati innefattar. Nästa vecka återvänder vi
till hinduismen och buddhismen. Läsläxa till fredag är att läsa och repetera
häftet om hinduismen.
Tips (om en känner att det behövs):
Ma
Om
två veckor ska vi ha prov på avsnittet om koordinatssystem. Ett övningshäfte
som sammanfattar kapitlet delades ut för två veckor sedan. Det går också bra
att repetera på s.156-157 och läsa sammanfattningen på s.120-121.
NO
Vi
lär oss om magneter och vilka material som kan vara magnetiska.
Bl
Nu
har skulpterandet av den egna parafrasen påbörjats.
FRA
SPA
TYS
English
Hemuppgifter:
Fredag
18/11 SO – Läs och
repetera häftet om hinduismen.
Viktiga
dagar:
V. 45-46 Kvarglömda
kläder kommer ligga framme i aulan. Kom och titta ni som tappat bort något!
Torsdag 17/11 Muntliga
nationella prov, Svenska/Svenska som andraspråk
Onsdag
23/11 Muntliga nationella prov, Engelska
Torsdag 24/11 Matteprov,
se informationen ovan.
Tisdag
29/11 Muntliga nationella prov, Matematik
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Hej!
En
stor del av veckan har handlat om förberedelser inför Halloween och
”spöktunneln”.
Vi
har repeterat och fixat med rekvisita, diskuterat och repeterat igen.
Veckan
har också innehållit läsning, muntliga presentationer och hinduism.
Efter
lovet fortsätter vi med religion på SO-passen genom att titta närmare på
buddhismen.
I
svenska jobbar vi med faktatexter och minoritetsspråk och dialekter.
Ma
Denna
vecka var målet att göra diagnosen på s.110 -111, få den rättad, och sedan
jobba på röda sidor.
NO
Vi
har börjat med NTA-temat ”Magneter och motorer” där vi undersökt egenskaper hos
permanentmagneter. Efter lovet undersöker vi några material och ser om de är
magnetiska.
Bl
Alla
har fått göra skisser på sin parafras. De skulle göras så att man kunde se i 3
vyer, framifrån, bakifrån och från sidan. Om det inte blev klart under de 80
minuter som vi arbetade skulle det göras klart hemma till veckan efter lovet.
Skisserna behövs för att arbeta efter när skulpteringen påbörjas.
FRA
SPA
TYS
Schöne
Herbstferien!!! (trevligt höstlov)
English
Hemuppgifter:
Läs
en bok eller två.
Viktiga
dagar:
Vecka 44 Höstlov
7-8/11 Patrik
tjänstledig
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Hej!
Denna
vecka har vi som bekant besökt Stockholms tingsrätt. Vårt intryck är att
eleverna verkligen fått ut något av besöket särskilt när vi sedan diskuterade
vår upplevelse och våra funderingar i skolan.
I
fredags var det bedömningstillfälle om lag och rätt.
Vidare
har vi arbetat med novellerna och med de muntliga presentationerna. Arbetet
fortsätter under vecka 41 då eleverna kommer att få arbeta med kamratrespons
kring novellerna för att sedan skriva klart, det blir en hemuppgift att skriva
rent novellen under vecka 42.
De
muntliga presentationerna kommer att hållas under v.42-43 i större eller mindre
grupp.
Efter
det är det dags för Sveriges minoritetsspråk och faktatexter i svenska.
Nästa
SO-område blir religion, hinduism och buddhism.
Ma
Vi
har övat på algebra och visat upp vad vi lärt oss på ett prov. Nästa vecka
kommer vi att börja med koordinatsystem.
NO
Inför
provet vecka 41 så jobbar vi med varsin text där vi använder oss av ord/begrepp
som vi lärt oss. Se stencil som delats ut, ”Ord och begrepp som vi arbetat
med”.
En
sammanfattande stencil om fotosyntes, förbränning och ekologiska sammanhang har
också delats ut.
Sidor
i boken: 14-17, 81, 142-149.
Filmtips.
Elever har fått inloggningsuppgifter till sli.se
·
Fotosyntes
och förbränning:
·
vattnets
kretslopp, film 14 min.
·
elevspel.se
Ekologi (övning)
Bl
Vi
har berättat för varandra om vårt arbete med ”mänskliga skulpturer”, vad vi var
nöjda med, vad den uttryckte och vilka tankar och känslor som väcktes.
TYS
Denna vecka gick vi igenom kroppsdelarna på tyska. De
som inte var med kan hitta glosorna på
sidan 10 i deras blåa textbok. (tyvärr finns det just till detta kapitel inte
några ljudfiler, men vi kommer att repetera orden nästa vecka)
Online finns det också möjlighet att öva:
Läxa till nästa vecka är att kunna kroppsdelarna.
English
The
children are working with a theme Endangered Species. They have listed
vocabulary that will be used for spelling words. Click on the link Endangered Species. and Poaching of African Elephants
for more information. They will have project work on Endangered Species
and create their on films about animals in danger. The spelling words will be
issued next Thursday.
Hemuppgifter:
Ti 11/10 Bild: Du har tagit ett foto på
uppgifter om skulptörens namn och årtal när skulpturen gjordes.
Nu ska du använda uppgifterna för
att skriva en liten kort faktatext. Skriv en löpande text där nedanstående
punkter vävs in i en naturlig följd. Bifoga din lilla berättelse som Word
dokument eller som en PDF i ett mail till: aa27068@stockholm.se
ü Rubrik:
skulpturens namn, årtal när den gjordes, utställningsplats.
ü Konstnärens namn
och när han levde.
ü En bild på
konstnären om det finns tillgängligt.
ü Vilket
material skulpturen är gjord av.
ü Budskap/uttryck.
Vad föreställer den? Vilket budskap vill skulptören förmedla med uttrycket?
ü Beskriv
samhället som konstnären växte upp och levde i.
ü Har
konstnären sagt eller skrivit något om skulpturen? Citat.
ü Ditt namn,
klass och datum när texten blivit klar.
Ons
12/10 Språkläxa
Tors 13/10 NO/Sv:
Läsläxa i No-boken inför provet s.14-17, 81, 142-149.
Viktiga
dagar:
Tors 13/10 NO-prov,
se informationen under NO ovan. Tips om filmer mm.
Fre 14/10 Höstlovsanmälan inlämnad
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Vecka 37!
Idag,
fredag, är vi på Ängsholmen!
Veckan
som gått har vi (på SO-passen) arbetat vidare med lag & rätt. Vi har pratat
om olika typer av vardagsbrott och tittat på hur en domstol fungerar och vem
som gör vad vid en rättegång.
I
svenska har vi arbetat vidare med området om noveller, se PP på bloggen. Eleverna
har börjat planera en egen novell utifrån ”valmodellen” och vår gemensamma
planeringsmall.
På
onsdag är det skolans traditionsenliga Hagadag med det tillhörande Hagaloppet
så ta med matsäck och ta på kläder att springa i.
I bild lär vi oss om skulpturer. Den första
hemuppgiften som ska vara klar till bildlektionen vecka 37 är att:
1.
Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv
och på flera avstånd.
2.
Ta foto av informationsskylten som innehåller
namn på konstnären och årtal mm.
4.
Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
Hemuppgift i matematik är att göra uppgift 5-7 på
s.158. Vi jobbar med algebra.
I veckan har vi jobbat vidare med ord och begrepp
inom ett ekosystem på NO:n genom att göra affischer som visar förklarande
bilder på varje begrepp.
English :
Hemuppgifter:
To 15/9 Ma
s.158 uppgift 5-7. Påminner om provet vecka 39, se under fliken PP. Eng Läsläxa
Fre 16/9 Sv - Veckans
läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum
försvinner.
Vecka
37
Bilduppgift
1.
Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv
och på flera avstånd.
2.
Ta foto av informationsskylten som innehåller
namn på konstnären och årtal mm.
4.
Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
Viktiga
dagar:
Vecka
37 Utvecklingssamtal, konferensrummet,
tider ligger på bloggen.
9-11/9 Avlusningsdagar
Ons
14/9 Hagadagen. Ta med matsäck,
idrottskläder och skor att springa i.
Tors
29/9 Johannes OS, Kristinebergs IP
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Vecka 36!
Tack för ett trevligt föräldramöte om betyg och annat praktiskt. För er som inte hade möjlighet att delta länkar vi till filmen om betyg som vi visade i tisdags här nedan:
Vi delade också ut Skolverkets skrift ”Dags för betyg” så hör av er om ni vill ha ett exemplar så skickar vi det med era barn.
Utskick om praktiska detaljer inför klassresan kommer från klassföräldrarna via mejl och på papper från Patrik idag, fredag.
Veckan som gått har vi (på historiepassen) avslutat arbetet med Gustav Vasa med en film och en frågesport samt startat upp nästa SO-område om lag & rätt.
Vi började med att prata om varför det finns lagar och regler, var det finns lagar och regler samt om det finns någon skillnad på en lag och en regel, se PP på bloggen.

Vidare har vi läst, ”I love you Rebeka” och lyssnat på noveller från SR:s Novellklubben, se länk: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4665
I onsdags använde i Astrid Lindgrens novell ”Märit” för att testa valmodellen och övade med planeringsmallen vi ska använda till våra egna noveller.
I bild lär vi oss om skulpturer. Den första hemuppgiften som ska vara klar till bildlektionen vecka 37 är att:
1. Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv och på flera avstånd.
2. Ta foto av informationsskylten som innehåller namn på konstnären och årtal mm.
4. Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
Hemuppgift i matematik är att göra uppgift 1-4 på s.158. Vi jobbar med algebra.
I veckan har vi lärt oss om ord och begrepp inom ett ekosystem på NO:n
I torsdags var vi på Vanadisbadet för årets simtest.
Nästa vecka är det dags för skolfotografering på tisdag, utvecklingssamtal på torsdag samt förstås klassresan på fredag. Däremellan fortsätter vi med lag & rätt och noveller.
English :We attempt to integrate all skills of speaking, listening, reading, writing and culture. The spelling words have come from the Rio Olympics theme The grading citeria is summarised as follows.
Hemuppgifter:
Ons 7/9 Tyska - Eleverna ska komma ihåg Och vad heter du? (Und wie heißt du?) och
Jag heter.. (Ich heiße…) på tyska till nästa vecka och använda det när de ses i korridoren.
Tors 8/9 English – words,
Ma – s.158, uppg. 1-4
Fre 9/9 Sv - Veckans läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum försvinner.
Vecka 37
Bilduppgift
1. Ta några foton av en skulptur i flera perspektiv och på flera avstånd.
2. Ta foto av informationsskylten som innehåller namn på konstnären och årtal mm.
4. Spara alla dina foton, även dem du inte skickar.
Viktiga dagar:
Tisdag 6/9 Skolfotografering
Vecka 36-37 Utvecklingssamtal, tider ligger på bloggen.
Fre 9/9 Klassresa
Ons 14/9 Hagadagen. Ta med matsäck, idrottskläder och skor att springa i.
Tors 29/9 Johannes OS, Kristinebergs IP
Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Vecka 35!
Veckan som gått har vi (på historiepassen) repeterat medeltiden, sorterat tidsperioder i kronologisk ordning på en tidslinje, fått besök av Gustav Eriksson Vasa som berättade om sitt liv samt sett ”Nisse Hults historiska snedsteg”, länkar till programmen här nedan:

I svenska har vi startat upp med läsning och skrivning. Vi har läst bänkböcker och börjat på en ny högläsningsbok av Magnus Nordin. Vi har även börjat prata om och lyssna till noveller inför skrivandet av våra egna texter, se PP på bloggen.
I nästa vecka avslutar vi Vasatiden i historia och jobbar vidare med noveller.
På torsdag är det simtest på Vanadisbadet tillsammans med idrottslärarna, 200 meter står på programmet.
Tisdag den 30/8 är det föräldramöte i åk 6. Vi kommer att inleda 6abc tillsammans för en genomgång av betyg och sedan dela upp oss klassvis för genomgång av scheman, utse skolrådsrepresentanter och annat praktiskt.
Hemuppgifter:
Fre 2/9 Veckans läs-läxa är att försöka komma in i läs-flow. Läs så länge så att tid och rum försvinner.
När du har läst länge är det dags att fundera på frågorna:
- Vad har du läst idag? Sammanfatta för dig själv.
- Hur gick det att läsa? Kom du i flow, var det svårt?
- Vilken upplevelse gav läsningen? Vad hände när du läste länge?
Viktiga dagar:
Tis 30/8 Föräldramöte 18:00-20:00, Aulan – klassrummet.
Tors 1/9 Simning, Vanadis. Ta med badkläder och handduk.
Vecka 36-37 Utvecklingssamtal, tider kommer snart
Fre 9/9 Klassresa, kom ihåg att fylla i ledighetsansökan.
Ons 14/9 Hagadagen. Ta med matsäck, idrottskläder och skor att springa i.
Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Läsårets första veckobrev!
Välkomna till sexan alla elever och föräldrar. Vi hoppas att ni har haft en fin sommar och är sugna på att sätta igång igen.
Dessa första två dagar har vi bekantat oss med varandra igen, ordnat nytt material och nya böcker samt gått igenom regler och rutiner.
I torsdags fick eleverna med ett tjockt häfte hem som vi ber er gå igenom nu i helgen och lämna tillbaka de blanketter som ska till skolan så snart som möjligt.
Nästa vecka är det lektioner enligt schema, bifogades i häftet samt på bloggen, förutom på onsdag morgon då eleverna börjar 10:00. Om det är besvärligt med sovmorgon för någon har vi ett klassrum öppet från 08:20 för de som behöver, mejla Patrik, patrik.garney@stockholm.se om ditt barn kommer till 08:20.
Språkundervisningen beräknas vara igång fr.o.m. vecka 35.
I svenska kommer vi att starta upp med läsning och skrivning, vi ska bekanta oss med noveller och i SO blir det först lite Gustaf Vasa och sedan samhällskunskap. Mer om detta hittar ni på bloggen under grovplanering och PP.
Tisdag den 30/8 är det föräldramöte i åk 6. Vi kommer att inleda 6abc tillsammans för en genomgång av betyg för att sedan dela upp oss klassvis.
Hemuppgifter:
HEMLÄXA i MATTE till torsdag, vecka 34

Viktiga dagar:
Tis 30/8 Föräldramöte 18:00-20:00
Tors 1/9 Simning, Vanadis
Vecka 36-37 Utvecklingssamtal, tider kommer snart
Fre 9/9 Klassresa, kom ihåg att fylla i ledighetsansökan.
Ons 14/9 Hagadagen
Varma hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar