Hej!
Vi
påminner åter om skolvalsperioden 15 januari till 15 februari. De flesta skolor
ska ansökas till via e-tjänst på webben. Mer information via den långa länken här
under: http://intranat.stockholm.se/PageFiles/1957/Brev%20-%20Behovsv%c3%a4ljare_Ans%c3%b6k%20om%20skola%20inf%c3%b6r%20n%c3%a4sta%20l%c3%a4s%c3%a5r_S%c3%b6ka%20skola%202017.pdf
Alla elever har nu tillgång till inläsningstjänst
där de kan lyssna till de flesta av våra basläromedel. De har fått användarnamn
och lösenord (12345678) av Patrik nu i veckan. Inläsningstjänst finns också som
app i både appstore och googleplay.
Vi har förstått att det varit en hel del problem
med att logga in på www.sli.se för att se på
läxfilmer. Tills vi fått rätsida på problemet kan ni använda Patriks inlogg:
patrik.garney@stockholm.se
lösen: Karolina
Svenska/SO
Vi startar
upp ett nytt arbetsområde som handlar om att skriva argumenterande texter, se
PP på bloggen för mer information.
I
geografi arbetar vi vidare med
naturgeografi/livsmiljöer, bedömningstillfälle fredag den 3/2. Denna vecka och
nästa förbereder vi oss i studiegrupper inför bedömningstillfället genom att
öva på att använda ämnesspecifika begrepp, se PP på bloggen, för att beskriva
och förklara samband mellan jordens inre och yttre krafter och hur jordytan
förändras.
Vi
repeterar också naturtillgångar samt diskuterar skillnaden mellan natur- och
kulturlandskap.
Inför
bedömningstillfället kan eleverna repetera hemma med hjälp av det
studiematerial vi skickar med hem idag, fredag.
Ma
Under vecka 2-6 jobbar vi med
geometri, det handlar om cirkelns, kvadratens, rektangelns och triangelns area
och omkrets. Vi kommer att ha ett bedömningstillfälle
vecka 7. Detaljer kring vad det handlar om och veckoplanering kan ses under
PP(pedagogisk planering) på bloggen. Eleverna har fått 2 häften som
sammanfattar det vi jobbar med. De ska dessutom själva lägga till bilder och
namn på geometriska figurer från s.94-95 (6a boken), s.126 (6b boken).
Tys
No
Klicka på länken: https://www.youtube.com/watch?v=IXeXcbvBPJw Kan du förklara varför batteriet åker iväg
som ett tåg? Tips! Tänk på hur man bygger en elektromagnet.
Vi jobbar med begreppen som ligger
under PP på bloggen. Titta på film som vi sett på lektionen, klicka på länkar:
·
Här finns fler
filmer som kan hjälpa dig att förstå begreppen: http://sli.se/apps/sli/prodsearch.php?db=4&selsubtype=0&sort=SORT_REL&search=magnet&availonly=true&ursa=false&taud=2&edty=VIDEOSTREAM
Se under PP på bloggen för fler detaljer. Bedömningstillfället blir vecka 5.
En
powerpoint som visar fakta som vi jobbar med underlektionstid har skickats ut
till alla föräldrar fredagen 20 januari. Dela den med era barn.
Bild/Art
GENUS
Vecka 5 och 7
(80 min + 80 min):
Vi
låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton,
redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer
till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.
Varje
grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av
kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män
(skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i
utställningen.
Hemuppgifter:
Bild(Genus): Grupperna bestämmer vilka som ska vara
fotografer och vilka som ska gestalta stereotypiska manliga och kvinnliga
modeller. Ta med rekvisita som smink, kläder osv. till vecka 5.
Ma: torsdag, gör s.129 och valfritt
I de 2 övningshäften som du fått inför provet.
NO: torsdag, se Powerpoint som skickats ut till
föräldrar och repetera från lektioner.
Sv/So
– Läsläxa, repetera inför bedömning i geografi
Eventuell
språkläxa
Viktiga dagar:
Tors 2/2 NO-prov,
öva begrepp med hjälp av uppgifter under PP på bloggen + Powerpoint som
skickats till föräldrar.
Fre 3/2 Bedömningstillfälle
geografi
Tis 7/2 Nationella
prov, svenska
Föräldramöte
Tors 9/2 Nationella
prov, svenska
Tors 16/2 Skridskoåkning,
Östermalms IP, lunch i skolan, ta gärna med frukt
Vecka
9 SPORTLOV
Fre
10/3 Friluftsdag
åk 6, Romme
Vänligen Patrik,
Agnes, Jacqueline och Ulla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar