Johannes Skola

Johannes Skola
Johannes Skola

fredag 20 januari 2017

Hej!

Veckan har bland annat bestått av era barns sista utvecklingssamtal på Johannes skola. Trevligt och viktigt.
Vi påminner igen om skolvalsperioden 15 januari till 15 februari.

Svenska/SO
Vi pratar nu om, övar på och uppmärksammar vad som gör en berättande text bra och vad man kan tänka på när man skriver en sådan, bland annat inför de kommande nationella proven.
Vi fortsätter med naturgeografi. Eleverna har diskuterat hur och varför det blir vulkanutbrott samt vilka av jordens krafter som är uppbyggande och vilka som är nedbrytande. Vi har även börjat lära oss om naturresurser och om förnybara och ej förnybara resurser.

Idag fredag får eleverna med sig, skickas också på mejl, en intresseanmälan från idrottslärarna angående en skidresa till Romme för åk6. Den lämnas in till Patrik senast onsdag 25/1.

Under vårterminen är det dags igen för läsutmaningen!
Den började onsdagen den 21/12 och håller på fram till 31/5.
Utmaningen består i att klassen läser 200 böcker, 8,33 böcker per elev. Vi räknade ut att vi behöver läsa minst två timmar per vecka, i skolan och hemma för att nå målet.
Böckerna redovisas i form av en bokrapport som också blir till boktips för resten av klassen.
Ma
Under vecka 2-6 jobbar vi med geometri, det handlar om cirkelns, kvadratens, rektangelns och triangelns area och omkrets. Vi kommer att ha ett bedömningstillfälle vecka 7. Detaljer kring vad det handlar om och veckoplanering kan ses under PP(pedagogisk planering) på bloggen. Eleverna har fått 2 häften som sammanfattar det vi jobbar med. De ska dessutom själva lägga till bilder och namn på geometriska figurer från s.94-95 (6a boken), s.126 (6b boken).  
Tys
Die Hausaufgaben (läxan) till nästa vecka.

1)      Repetera dialogen:
Wie ist dein Nachname?
Mein Nachname ist (Müller).
Kannst du das buchstabieren?
Klar. (M-ü-l-l-e-r)!

Wie ist Ihr Nachname?
Mein Nachname ist (Müller).
Können Sie das buchstabieren?
Klar. (M-ü-l-l-e-r)!
2)      Öva djuralfabetet med gloskorten.Kom ihåg ein/eine (!!!!)¨
Flera övningar finns på www.ovningsmastaren.se

No
Vi jobbar med begreppen som ligger under PP på bloggen. Titta på film som vi sett på lektionen, klicka på länkar:

Se under PP på bloggen för fler detaljer. Bedömningstillfället blir vecka 5.

Eng
Bild/Art
GENUS
Vecka 3 (80 min):
Jämför kvinnliga och manliga stereotyper i bl.a. reklam. Vi tittar på bilder gemensamt på tavlan och iakttar skillnaderna och likheterna: ögon, läppar, hår, hållning på huvud och kropp, händer, kläder, osv. Vi får se exempel på hur reklammakarna redigerar våra kroppar till det som anses perfekt.

Vecka 5 och 7 (80 min + 80 min):
Vi låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton, redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.

Varje grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män (skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i utställningen.
  
Hemuppgifter:

Bild(Genus):   Grupperna bestämmer vilka som ska vara fotografer och vilka som ska gestalta stereotypiska manliga och kvinnliga modeller. Ta med rekvisita som smink, kläder osv. till vecka 5.

Ma: torsdag, stencil 8:5
NO: torsdag, Se film. Länkar ovan.
                     
Sv – Läsläxa, läsutmaningen – Försök att läsa minst 60 minuter i veckan hemma.
Eventuell språkläxa                                                   
Viktiga dagar:

Ons 25/1                              Lämna in intresseanmälan Romme
Tis 31/1                                 Skolråd
Tis 7/2                                  Nationella prov, svenska
                                            Föräldramöte
Tors 9/2                                Nationella prov, svenska
Tors 16/2                              Skridskoåkning, Östermalms IP
Vecka 9                               SPORTLOV
Fre 10/3                               Friluftsdag åk 6, Romme



Vänligen Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar