Hej!
Veckan
har bland annat bestått av era barns sista utvecklingssamtal på Johannes skola.
Trevligt och viktigt.
Vi
påminner igen om skolvalsperioden 15 januari till 15 februari.
Mer
information här: http://www.johannesskola.stockholm.se/nyheter/2017/01/07/information-till-vardnadshavare-till-elever-i-ak-6-samt-elever-som-ska-soka-till
Svenska/SO
Vi
pratar nu om, övar på och uppmärksammar vad som gör en berättande text bra och
vad man kan tänka på när man skriver en sådan, bland annat inför de kommande
nationella proven.
Vi
fortsätter med naturgeografi. Eleverna har diskuterat hur och varför det blir
vulkanutbrott samt vilka av jordens krafter som är uppbyggande och vilka som är
nedbrytande. Vi har även börjat lära oss om naturresurser och om förnybara och
ej förnybara resurser.
Idag
fredag får eleverna med sig, skickas också på mejl, en intresseanmälan från
idrottslärarna angående en skidresa till Romme för åk6. Den lämnas in till
Patrik senast onsdag 25/1.
Under vårterminen är det dags igen
för läsutmaningen!
Den började onsdagen den 21/12 och
håller på fram till 31/5.
Utmaningen består i att klassen
läser 200 böcker, 8,33 böcker per elev. Vi räknade ut att vi behöver läsa minst
två timmar per vecka, i skolan och hemma för att nå målet.
Böckerna redovisas i form av en bokrapport
som också blir till boktips för resten av klassen.
Ma
Under vecka 2-6 jobbar vi med
geometri, det handlar om cirkelns, kvadratens, rektangelns och triangelns area
och omkrets. Vi kommer att ha ett bedömningstillfälle
vecka 7. Detaljer kring vad det handlar om och veckoplanering kan ses under
PP(pedagogisk planering) på bloggen. Eleverna har fått 2 häften som
sammanfattar det vi jobbar med. De ska dessutom själva lägga till bilder och
namn på geometriska figurer från s.94-95 (6a boken), s.126 (6b boken).
Tys
Die
Hausaufgaben (läxan) till nästa vecka.
1)
Repetera
dialogen:
Wie ist dein Nachname?
Mein Nachname ist (Müller).
Kannst du das buchstabieren?
Klar. (M-ü-l-l-e-r)!
Wie ist Ihr Nachname?
Mein Nachname ist (Müller).
Können Sie das buchstabieren?
Klar. (M-ü-l-l-e-r)!
2)
Öva
djuralfabetet med gloskorten.Kom ihåg ein/eine (!!!!)¨
No
Vi jobbar med begreppen som ligger
under PP på bloggen. Titta på film som vi sett på lektionen, klicka på länkar:
·
Här finns
fler filmer som kan hjälpa dig att förstå begreppen: http://sli.se/apps/sli/prodsearch.php?db=4&selsubtype=0&sort=SORT_REL&search=magnet&availonly=true&ursa=false&taud=2&edty=VIDEOSTREAM
Se under PP på bloggen för fler detaljer. Bedömningstillfället blir vecka 5.
Eng
Bild/Art
GENUS
Vecka 3 (80
min):
Jämför
kvinnliga och manliga stereotyper i bl.a. reklam. Vi tittar på bilder gemensamt
på tavlan och iakttar skillnaderna och likheterna: ögon, läppar, hår, hållning
på huvud och kropp, händer, kläder, osv. Vi får se exempel på hur reklammakarna
redigerar våra kroppar till det som anses perfekt.
Vecka 5 och
7 (80 min + 80 min):
Vi
låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton,
redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer
till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.
Varje
grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av
kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män
(skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i
utställningen.
Hemuppgifter:
Bild(Genus): Grupperna bestämmer vilka som ska vara
fotografer och vilka som ska gestalta stereotypiska manliga och kvinnliga
modeller. Ta med rekvisita som smink, kläder osv. till vecka 5.
Ma: torsdag, stencil 8:5
NO: torsdag, Se film. Länkar
ovan.
Sv
– Läsläxa, läsutmaningen – Försök att läsa minst 60 minuter i veckan hemma.
Eventuell
språkläxa
Viktiga
dagar:
Ons 25/1 Lämna
in intresseanmälan Romme
Tis 31/1 Skolråd
Tis 7/2 Nationella
prov, svenska
Föräldramöte
Tors 9/2 Nationella
prov, svenska
Tors 16/2 Skridskoåkning,
Östermalms IP
Vecka
9 SPORTLOV
Fre
10/3 Friluftsdag
åk 6, Romme
Vänligen Patrik,
Agnes, Jacqueline och Ulla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar