Vecka
39!
Så
har vi nått slutet på ännu en skolvecka.
Vi
är nu igång med våra noveller där det mesta utav skrivandet sker på halvklasserna
på onsdagar. Vi har tänkt inleda varje skrivpass med en genomgång av något
specifikt som kan lyfta texten. I onsdags var det hur man skriver dialog och
nästa vecka blir det att levandegöra sina beskrivningar följt av tempus.
På
SO-passen har vi bekantat oss med hur en rättegång går till. Vi har pratat om
våra fyra grundlagar och gjort en övning där eleverna fick rangordna
grundlagarna efter vilken de tyckte var viktigast. De fick också öva på att
motivera och förklara varför de tyckte som de gjorde. Vi har också sett ett
avsnitt av serien ”Dröm om demokrati” http://urskola.se/Produkter/182798-Drom-om-demokrati-Grundlagarna
Fredagen
den 7/10 är det bedömningstillfälle i lag och rätt, se PP på bloggen för att se
vad eleverna förväntas kunna. Där finns också begreppslistor och
sammanfattningar på sidan
Idag, fredag, har vi fortsatt arbetet från i våras om "barn föds inte med fördomar" med att prata om Asbergers samt tittat på filmen "I rymden finns inga känslor".
På
NO lektionerna har vi sett på film om vattnets egenskaper och pratat om de ord
och begrepp som togs upp i filmen. Vi har använt oss av orden för att skriva en
berättelse om en vattendroppes resa genom ”vattnets kretslopp”. Berättelsen ska renskrivas för hand eller
digitalt för att sedan lämnas till läraren. Din berättelse kommer att vara en
del av ett häfte.
Ord:
·
Avdunstning
·
Nederbörd
·
Kondensation
·
Kapillärkraft
·
Ytspänning
·
Polär
·
Ickepolär
·
Densitet
·
Kokpunkt
·
Fryspunkt
·
Fast,
flytande, gas
·
H2O
= Diväteoxid = vatten
I
matten har vi främst övat på hur man löser ekvationer under veckan som gått.
English : This weeks words are from a class set of books “eric”
by shaun tan.
The students read the book and had reflections about
in in pairs. They have also started reading “Cool!” by Michael Morpugo as a
class set.
Hemuppgifter:
Ti 27/9 Er
grupp ska berätta muntligt, under 5 minuter, för resten av klassen hur ni
arbetat med era ”mänskliga skulpturer”/”One minute sculptures”. Välj ut en av
skulpturerna som ni satt upp foto av på tavlan i klassrummet,
beskriv
och förklara:
- Uttryck/budskap (förmedlar den något? Vilka tankar och
känslor väcker den?)
- Innehåll
- Hur ni tänkte när ni skapade skulpturen
- Vilken skulptur blev ni mest nöjd med? Varför?
Tor 29/9 English
- words
Fre 30/9 Matematikprov – Algebra. Repetera
genom att läsa sammanfattning s.149. Jobba med stencilen (arbetsblad 5:1-5:7)
som du fått av läraren, den sammanfattar de moment som vi övat på. Gör
uppgifterna på s.158 igen. Om du vill öva på extra kluriga och utmanande
uppgifter så kan du göra uppgifter på s.150-151.
Viktiga
dagar:
Tors
29/9 Johannes OS, Kristinebergs IP, ta med matsäck!
Fre
30/9 Matematikprov - Algebra
Tis 4/10 6
c, Studiebesök till Tingsrätten, fm. Samling i skolan 07:45.
Tis 4/10 Skolråd.
Fre 7/10 Bedömningstillfälle Lag och rätt.
Varma
hälsningar, Patrik, Agnes, Jacqueline och Ulla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar