Johannes Skola

Johannes Skola
Johannes Skola

fredag 22 april 2016

artonde veckan



Fredagsbrev!

Denna vecka har vi arbetat med stavning. Vi har börjat från grunden med vokaler, konsonanter och stavelser. Vi har pratat om hur lång och kort vokal, mat-matt, styr dubbelteckning i svenska språket samt arbetat med släktord, bygga-byggde. Under de närmaste veckorna kommer vi att gå igenom ett antal olika regler som styr stavningen på svenska.

Vidare har vi fortsatt med arbetsområdet om media & källkritik. Vi har diskuterat vad som gör en nyhet till en nyhet och pratat om hur bilder kan manipuleras. Veckorna som följer kommer vi att ha en läxa vi kallar nyhetsbevakning där eleverna får välja en nyhet de presenterar för resten av klassen. Nästa vecka är det nyhetsbevakning för Ingrid, Arya, Otto, Rhiannon, Adam och Smilla.

Vi har även jobbat vidare med våra historiska podcasts. Allt detta och lite till fortsätter vi med under vecka 18. Kom ihåg att vecka 18 är en kort vecka då torsdag 5/5 och fredag 6/5 är lovdagar.

Matematik
Nu lämnar vi bråkavsnittet och ägnar resten av terminen åt att lära oss om procent, decimaltal och lite geometri.

Bild
Vi presenterar våra reklamfilmer och berättar hur vi jobbat med bildmanus, handling och analys av våra filmer när vi framställt dem.

Vid presentationen av filmerna får varje grupp berätta hur det gått att framställa sina filmer, har man stött på några problem, hur löstes det? Vilka punkter från listan har tagits med och varför har man valt att välja bort andra? Hur påverkar det budskapet och känslan i filmen?


  1. Visa filmen
  2. Fråga om publiken förstått budskapet
  3. Gå igenom det som står i texten ovan (kursivt)
  4. Analysera filmen tillsammans med publiken enligt analysen på instruktionspapperet.
    1. Vad vill vi få mottagaren att tänka och känna?
    2. Hur används bild, text, ordval, gester och stil för att göra budskapet tydligt?
    3. Hur skapas uppmärksamhet, känsla och förtroende för det vi vill sälja?
    4. Hur anpassas innehållet efter målgrupp?
    5. Hur skapas omväxling och rytm?

NO

Vi har 4 häften som vi arbetar med. De innehåller laborationer och frågor som hjälper oss att reflektera över vad vi lärt oss under lektionerna. Vecka 19 får vi visa vad vi lärt oss om ”ljudet, örat och balansen” på ett skriftligt prov. Du kan använda de fyra häftena för att öva till provet. Det står även lite om ljud i fysikboken, s.18-21.

Du kan testa din hörsel på sidan: http://onlinetonegenerator.com/

Du kan ladda ner en buller app från: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.av.buller

Hemuppgifter:


Onsdag 4/5 SV/SO              Nyhetsbevakning för delar av klassen, se sidan nyhetsbevakning på bloggen.


Viktiga dagar:


 v.19              Prov på ljudet och örat (hur ljud uppstår, breder ut sig och uppfattas av örat +
                      balansorganen i örat). Öva med hjälp av de 4 häftena du fått + fysikboken, s.18-21.


Onsdag 4/5   Redovisning av majblommor


5-6/5              Lovdagar, skolan är stängd.


Tisdag 10/5   Johannes OS, Kristinebergs IP. Du behöver idrottskläder samt matsäck.


Fredag 13/5   Författarbesök, Kerstin Gavander


Tisdag 24/5   Trollkarlen från OZ, Globen

Onsdag 25/5  Besök i riksdagshuset, 09:30-11:00.


Varma hälsningar, Agnes, Lollo, Jacqueline, Ulla och Patrik












Fredagsbrev!

Nu sätter vi igång med två nya arbetsområden, Media och källkritik (samhällskunskap) och Stavning (svenska). Planeringar för dessa arbetsområden ligger under sidan LPP på bloggen, http://seklassen.blogspot.se/p/lpp.html

Vi avslutar nu medeltiden med att spela in podcasts om en medeltida person eller händelse. Eleverna arbetar i par och har börjat med att skriva manus för att sedan spela in podden i garagebandappen.

I onsdags var vi på Vasa Real för en föreläsning med Henrik Sköld om internetvanor och sociala medier, http://hnrkskld.com/
Det var en föreläsning i tiden såväl med tanke på barnens digitala liv på nätet som vad det gäller vårt nuvarande arbetsområde om media och källkritik. I veckan har vi pratat om regler kring reklam samt syftet med reklam och skillnaden mellan reklam och information. Vi har även diskuterat hur vi kan vara källkritiska på nätet och i vardagen.

Slutligen påminner vi om hemsidan http://www.johannesskola.stockholm.se/ som vid sidan av bloggen är en viktig källa till information för elever och föräldrar. Där kan ni bl.a. ladda ner blanketter och läsa om det stundande bygget på skolan. http://www.johannesskola.stockholm.se/blanketter-och-dokument


Matematik

Vecka 17 kommer vi att ha ett bedömningstillfälle i form av ett prov där man får visa sina förmågor att räkna med delen av det hela i form av bråk och decimaltal.

·         Hur man skriver en halv med olika bråk
·         Jämföra och storleks ordna bråk
·         Räkna ut en viss del av ett antal, t.ex. ¾ av 16
·         Skriva bråk med tiondelar och hundradelar som decimaltal

Öva till provet hemma:
·         Läs sammanfattning s.63,
·         Gör repetitionen s.153.
·         Läs mål och matteord s.38 och repetera diagnos, s.51.
·         Jämför bråk och decimalform, t ex:
 ½ = 0,5                  1/3 = 0,33…  ¼ = 0,25        1/5 = 0,20      1/10 = 0,1      1/100 = 0,01                       
1/1000 = 0,001       ¾ = 0,75        2/5 = 0,40      4/10 = 0,4  4/100 = 0,04 osv.


Veckoplan för 2 veckor framåt:
Vecka
Lektionsuppgifter på sidor
Hemuppgifter
15
51(Diagnos), 58-59, 60-61
Läs uppmärksamt på s.63 och räkna sedan s.153
16
64-65(Utmaningen) + x-tra problemlösningsuppgifter
Öva till provet hemma:
·        Läs sammanfattning s.63,
·        Gör repetitionen s.153.
·        Läs mål och matteord s.38 och repetera diagnos, s.51.
·        Jämför bråk och decimalform
17
Vi övar till provet + PROV
Öva på alla multiplikationstabeller


Bild
Vi jobbar med våra reklamfilmer. Vi ska tänka på bildmanus, handling och analys av våra filmer när vi framställer dem. Nu har vi redigerat och avslutat filmproduktionen.

Vid presentationen av filmerna får varje grupp berätta hur det gått att framställa sina filmer, har man stött på några problem, hur löstes det? Vilka punkter från listan har tagits med och varför har man valt att välja bort andra? Hur påverkar det budskapet och känslan i filmen?
1.      Visa filmen
2.      Fråga om publiken förstått budskapet
3.      Gå igenom det som står i texten ovan (kursivt)
4.      Analysera filmen tillsammans med publiken enligt analysen på instruktionspapperet.
a.       Vad vill vi få mottagaren att tänka och känna?
b.      Hur används bild, text, ordval, gester och stil för att göra budskapet tydligt?
c.       Hur skapas uppmärksamhet, känsla och förtroende för det vi vill sälja?
d.      Hur anpassas innehållet efter målgrupp?
e.       Hur skapas omväxling och rytm?

NO
Vi har gjort ljudexperiment och diskuterat dem i grupp för att sedan förklara för varandra vad som hände när ljuden bildades och sedan spreds till våra öron.

Du kan testa din hörsel på sidan: http://onlinetonegenerator.com/
Du kan ladda ner en buller app från: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.av.buller


Hemuppgifter:
Svenska/SO    Läsläxa, minst 3 ggr 15 minuter, lämna in läsprotokoll.
English           Words
Ma                 Öva till provet enligt instruktioner ovan.



Viktiga dagar:

v.17               Matteprov torsdag 28/4
                      Ansökan om modersmål för läsåret 2016-2017
OBS! kvarglömda kläder kommer att finnas för påseende och hämtning nästa vecka i aulan. Det som är kvar därefter skänks/ alternativ slängs bort.
Tisdag 10/5   Johannes OS, Kristinebergs IP
Fredag 13/5   Författarbesök, Kerstin Gavander
Tisdag 24/5   Trollkarlen från OZ, Globen

                     

Varma hälsningar, Agnes, Lollo, Jacqueline, Ulla och Patrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar