Fredagsbrev!
Sista
långlovet för läsåret är avklarat och nu kör vi fram till sommaren! Vi har
mycket roligt att se fram emot och mycket mer att lära.
Veckan
som varit har vi avslutat våra deckare och skrivit historieprov. Jag är
imponerad över det fokus och vilja att lyckas som samtliga i klassen har visat
och ser fram emot att läsa resultaten.
Nu
sätter vi igång med två nya
arbetsområden, Media och källkritik (samhällskunskap) och Stavning (svenska).
Planeringar och mer information om dessa kommer inom kort.
Tidigare
i veckan skickade jag ut inbjudan till en kvällsföreläsning om barns nätvanor.
Den är den 20/4 kl. 18.00-19.30 i Vasa Reals aula. Planerar ni att gå på denna
ska ni intresseanmäla er via följande länk: www.korta.nu/barnsnatvanor
Påminner om majblommeförsäljningen för att dra in pengar
till klassresan i september. Ni har fått ett mejl av Stina Olsson med en
blankett för godkännande som barnen ska lämna in till Patrik i skolan, snarast.
Matematik
Vecka 17 kommer vi
att ha ett bedömningstillfälle i form av ett prov där man får visa sina
förmågor att räkna med delen av det hela i form av bråk och decimaltal.
·
Hur man skriver en halv med olika bråk
·
Jämföra och storleks ordna bråk
·
Räkna ut en viss del av ett antal, t.ex. ¾ av 16
·
Skriva bråk med tiondelar och hundradelar som
decimaltal
Öva till provet hemma:
·
Läs sammanfattning s.63,
·
Gör repetitionen s.153.
·
Läs mål och matteord s.38 och repetera diagnos,
s.51.
·
Jämför bråk och decimalform, t ex:
½ =
0,5 1/3 = 0,33… ¼ = 0,25 1/5
= 0,20 1/10 = 0,1 1/100 = 0,01
1/1000 = 0,001 ¾ = 0,75 2/5 =
0,40 osv.
Veckoplan
för 2 veckor framåt:
Vecka
|
Lektionsuppgifter på sidor
|
Hemuppgifter
|
15
|
51(Diagnos),
58-59, 60-61
|
Läs
uppmärksamt på s.63 och räkna sedan s.153
|
16
|
64-65(Utmaningen)
+ x-tra problemlösningsuppgifter
|
Öva
till provet hemma:
·
Läs sammanfattning s.63,
·
Gör repetitionen s.153.
·
Läs mål och matteord s.38 och repetera
diagnos, s.51.
·
Jämför bråk och decimalform
|
17
|
Vi
övar till provet + PROV
|
Öva
på alla multiplikationstabeller
|
Bild
Vi jobbar med våra reklamfilmer. Vi ska tänka på bildmanus,
handling och analys av våra filmer när vi framställer dem. Vi nästa tillfälle
kommer vi att redigera och kanske hinner vi med några filmvisningar.
NO
Vi har påbörjat ett nytt område som både innehåller Biologi
och Fysik, ”Örat, hörseln och ljudet”. Denna vecka har vi sett 3 filmer som
handlat om örats uppbyggnad, de olika delarnas funktioner och om vad ljud är.
Där jämfördes även människans öron med några djurs hörselorgan, t ex hos
gräshoppor, ugglor och fiskar. Vi fick veta vad ljud kunde vara bra för, t ex
använder fladdermöss ekopejling för att hitta sina bytesdjur. Efter filmerna
har vi jobbat med instuderingsuppgifter.
Läxa: Öva på delarna i örat, se bild.
Hemuppgifter:
Musik Läs om Mozart, Bach och Beethoven
Svenska Läsläxa i läsutmaningen, minst 3 gånger 15 minuter (fyll i läsprotokoll)
English Words
Svenska Läsläxa i läsutmaningen, minst 3 gånger 15 minuter (fyll i läsprotokoll)
English Words
Ma Börja öva till provet
enligt instruktioner ovan.
NO Lär
dig vad delarna i örat heter
Viktiga dagar:
v.17 Matteprov
Onsdag 13/4 Författarbesök och workshop, Johan Unenge
Onsdag 20/4 Vasa Reals aula kl.
18.00-19.30 (för föräldrar). Kom ihåg att intresseanmäla!
HPV-vaccinering dos 2 (flickor).
Fredag 13/5 Författarbesök,
Kerstin Gavander
Tisdag 24/5 Trollkarlen
från OZ, Globen
Varma hälsningar,
Agnes, Lollo, Jacqueline, Ulla och Patrik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar