Vecka 46!
Hej,
Denna vecka började vi med ett nytt område inom NO. Vi
kommer under flera veckor att arbeta med Kemi och framförallt då med hur atomer
och molekyler är uppbyggda och hur de beter sig i fast, flytande och gasform.
Vi har byggt de första fyra grundämnena ur det periodiska systemet och hängt
upp modellerna i klassrummet.
På matten jobbar vi med positionssystemet och har pratat
lite om tiondelar, hundradelar och tusendelar och vilka positioner de får i ett
decimaltal. Vi har pratat om att man adderar decimaltal varje gång som man
handlar varor på affären. Tillsammans har vi sedan på tavlan adderat decimaltal
med uppställning. I boken har de flesta hunnit fram till s.14 på kapitel 1.
Under veckan har vi på SO:n varit kartboksdetektiver och använt
oss av vår nya kunskap om koordinater och kartbokstecken. Vi har lärt oss om
Sveriges sjöar och har startat ett nytt gemensamt läsprojekt med boken ”Det brinner” av Laura Trenter.
Vi
har också provat på ett nytt arbetsverktyg till Smartboard och paddor som heter
Kahoot. Där kan eleverna delta i interaktiva quiz med paddor eller smarta
telefoner som spelplatta. Ett nytt och kul sätt att t.ex. stämma av klassen
efter en genomgång eller arbetsområde.
Nästa
vecka fortsätter vi med Sveriges geografi, arbetar med personbeskrivningar och
fortsätter läsa i ”Det brinner”.
The lessons in English have had
variations to fullfils the goals of Reading, Speaking,
Writing, Listening and Culture.
This
week the students worked with a situational dialogue from Champion Textbook 4. Its
about a father trying to help her daughter to prepare for a spelling test
just before she is to go to bed. The children took turns to play different
roles in the dialogue. They have also worked with
converting short forms of a sentence to a longer one.A
list of different kinds of clothes and fruits has been written in both English
and Swedish. That list became part of the spelling words for next Thursday week
46. They had a listening activity about precautions against the rays of the
suns. The children got very stimulated to reflect over this subject.
Next
week we will continue with another situational dialogue. The children will be
required to
be
able to identify “Sweet Lisa” from the way she is described. They will have a
grammar exercise and two listening activities. I will also issue spelling words
for week 47.
OBS! Ny sida på bloggen med information från skolrådet gällande
julbasar/julmarknad.
Övriga lärares mejladresser hittar ni på www.johannesskola.stockholm.se
Sjukanmälan görs på telefon 08-508 44 532 eller på
skolwebben via sms före 08:00.
Hemuppgifter:
Onsdag 12/11 Ma
– arbetsblad 7:3 och 7:4.
Onsdag 12/11 NO-läxa: Rita 3 atomer
Väte
(H)
Kol
(C)
Syre
(O)
Använd
sidorna nedan för att få hjälp:
Valfritt Om du vill
prova att göra en film med stillbilder hemma
på datorn så
kan du ladda ned Photo Story 3 och göra på samma sätt som jag visade på
bildlektionen.
Torsdag 13/11 Englishwords
Fredag 14/11 Sv – Läsläxa, läs och fyll i protokollet enligt anvisningarna.
Fredag 14/11 Sv – Läsläxa, läs och fyll i protokollet enligt anvisningarna.
Viktiga datum: 24/11 Besök på Operan via Kultur
i skolan, heldag.
25/11
Schackprojektet del 3, heldag.
Trevlig helg önskar
Ulla, Jacqueline och Patrik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar