Vecka 47!
Hej,
NO:
Vi har byggt de första fyra grundämnena ur det periodiska
systemet och hängt upp modellerna i klassrummet och haft som hemläxa att rita
av väte, kol och syre i atommodeller.
Denna vecka gjorde vi ett experiment där vi hällde salt och
karamellfärg på en stor iskula. Vi lyssnade och iakttog vad som hände.
Tillsammans skrev vi en laborationsrapport och diskuterade resultatet:
Rubrik
Namn:
Datum:
Material:
Hypotes:
Utförande:
frös in en ballong med vatten. Lade ”iskulan” i en glasskål. Hällde på grön
karamellfärg och salt. Mätte temperaturen på den smälta isen.
Resultat (med bild): Iskulan spricker, det knakar. Det rinner ner grön
karamellfärg i sprickorna. Det blev en pöl av grönt vatten under kulan.
Temperaturen gick ner till
– 0,5 grader Celsius och
sedan upp till -0,3 grader.
Slutsats:
Koksaltet gör så att isen smälter trots att det blir kallare. Saltet gör så
att lösningen håller sig kall. Isen sprack för att saltet trängde sig
in. Na+ och Cl –
tar upp plats mellan vatten molekylerna och isen spricker och smälter. Saltvatten
har lägre fryspunkt än rent vatten.
|
Ma:
På matten hade vi denna vecka som mål att hinna med till
s.19, diagnosen, och sedan påbörja röd kurs. Vi har pratat om talserier,
hälften och dubbelt.
Sv/So:
På geografilektionerna arbetar vi med Sverige. Vi har pratat
om de stora sjöarna denna vecka och fortsätter sedan med de stora slätterna. Vi
jobbar bl.a. med kartböcker, storkartor och geografiböcker.
På svensklektionerna arbetar vi vidare med läsförståelse och
personbeskrivningar.
Glöm inte!På fredag är det dags för inlämning av
läsprotokoll.
The lessons in English have had variations to
fullfils the goals of Reading, Speaking,
Writing, Listening and Culture. This week the students worked with a situational
dialogue from Champion Textbook 4. Its about a father trying to help her daughter to
prepare for a spelling test just before she is to go to bed. The children took
turns to play different roles in the dialogue. They have also worked with converting short
forms of a sentence to a longer one.A list of different kinds of clothes
and fruits has been written in both English and Swedish. That list became part
of the spelling words for next Thursday week 46. They had a listening activity
about precautions against the rays of the suns. The children got very
stimulated to reflect over this subject.
Next week we
will continue with another situational dialogue. The children will be required
to
be able to
identify “Sweet Lisa” from the way she is described. They will have a grammar
exercise and two listening activities. I will also issue spelling words for
week 47.
Sjukanmälan görs på telefon 08-508 44 532 eller på
skolwebben via sms före 08:00.
Hemuppgifter:
Onsdag 19/11 Ma
– arbetsblad 7:5 och 7:6.
Torsdag 20/11 English words
Fredag 7/11 Sv
– Läsläxa, läs och fyll i protokollet enligt anvisningarna.
Viktiga datum: 24/11 Besök på Operan via Kultur
i skolan, i skolan 08:20
25/11
Schackprojektet del 3, matsäck
Trevlig helg önskar
Ulla, Jacqueline och Patrik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar