Johannes Skola

Johannes Skola
Johannes Skola

måndag 17 november 2014

Vecka 47

 Kemi experiment, polyedrar och atomer!


Vecka 47!


Hej,


NO:

Vi har byggt de första fyra grundämnena ur det periodiska systemet och hängt upp modellerna i klassrummet och haft som hemläxa att rita av väte, kol och syre i atommodeller.

Denna vecka gjorde vi ett experiment där vi hällde salt och karamellfärg på en stor iskula. Vi lyssnade och iakttog vad som hände. Tillsammans skrev vi en laborationsrapport och diskuterade resultatet:


Rubrik
Namn:
Datum:
Material:
Hypotes:
Utförande: frös in en ballong med vatten. Lade ”iskulan” i en glasskål. Hällde på grön karamellfärg och salt. Mätte temperaturen på den smälta isen.
Resultat (med bild): Iskulan spricker, det knakar. Det rinner ner grön karamellfärg i sprickorna. Det blev en pöl av grönt vatten under kulan. Temperaturen gick ner till
– 0,5 grader Celsius och sedan upp till -0,3 grader.
Slutsats: Koksaltet gör så att isen smälter trots att det blir kallare. Saltet gör så att lösningen håller sig kall. Isen sprack för att saltet trängde sig in.  Na+ och Cl tar upp plats mellan vatten molekylerna och isen spricker och smälter. Saltvatten har lägre fryspunkt än rent vatten.


Ma:

På matten hade vi denna vecka som mål att hinna med till s.19, diagnosen, och sedan påbörja röd kurs. Vi har pratat om talserier, hälften och dubbelt.


Sv/So:

På geografilektionerna arbetar vi med Sverige. Vi har pratat om de stora sjöarna denna vecka och fortsätter sedan med de stora slätterna. Vi jobbar bl.a. med kartböcker, storkartor och geografiböcker.

På svensklektionerna arbetar vi vidare med läsförståelse och personbeskrivningar.

Glöm inte!På fredag är det dags för inlämning av läsprotokoll.


The lessons in English have had variations to fullfils the goals of Reading, Speaking,

Writing, Listening and Culture. This week the students worked with a situational dialogue from Champion Textbook 4. Its about a father trying to help her daughter to prepare for a spelling test just before she is to go to bed. The children took turns to play different roles in the dialogue. They have also worked with converting short forms of a sentence to a longer one.A list of different kinds of clothes and fruits has been written in both English and Swedish. That list became part of the spelling words for next Thursday week 46. They had a listening activity about precautions against the rays of the suns. The children got very stimulated to reflect over this subject.

Next week we will continue with another situational dialogue. The children will be required to
be able to identify “Sweet Lisa” from the way she is described. They will have a grammar exercise and two listening activities. I will also issue spelling words for week 47.



Övriga lärares mejladresser hittar ni på www.johannesskola.stockholm.se

Sjukanmälan görs på telefon 08-508 44 532 eller på skolwebben via sms före 08:00.


Hemuppgifter:               


Onsdag 19/11                 Ma – arbetsblad 7:5 och 7:6.


Torsdag 20/11                English words                                      


Fredag 7/11                    Sv – Läsläxa, läs och fyll i protokollet enligt anvisningarna.



Viktiga datum:                24/11 Besök på Operan via Kultur i skolan, i skolan 08:20

                                            25/11 Schackprojektet del 3, matsäck



Trevlig helg önskar Ulla, Jacqueline och Patrik


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar