Hej!
Svenska/SO
Denna vecka har vi genomfört de nationella proven
i svenska/SvA.
Det har varit läsförståelse och skrivuppgifter
som handlad om berättelser, faktatext och argumenterande text.
Det har varit ganska tufft med dubbla prov såväl
tisdag som torsdag men alla har verkligen ansträngt sig och gjort sitt allra
bästa.
På måndag har vi ett uppsamlingsheat för de som missat något delprov, dessutom rättar
Agnes och Patrik nationella prov, tisdag och torsdag, eleverna har då vikarie.
Vi har även kommit vidare i vårt arbete med
argumenterande text. Vi har i par förberett en muntlig argumentation/debatt
(för eller emot) ett ämne, se PP på bloggen för mer information.
I
veckan började vi med Sveriges historia igen, 1600- och 1700-tal, stormaktstid
och frihetstid, pedagogisk planering hittar ni på bloggen.
Använd
gärna Inläsningstjänst för att lyssna på och repetera lärobokens sidor 140-149,
om stormaktstiden.
Nästa
vecka hälsar vi musikläraren Peter Nordfeldt och franskläraren Jan Palmstierna
välkomna till oss på Johannes.
Dags att anmäla sig till
Rommeresan!
Ma
Under vecka 2-6 jobbar vi med
geometri, det handlar om cirkelns, kvadratens, rektangelns och triangelns area
och omkrets. Vi kommer att ha ett bedömningstillfälle
vecka 7. Detaljer kring vad det handlar om och veckoplanering kan ses under
PP(pedagogisk planering) på bloggen. Eleverna har fått 2 häften som
sammanfattar det vi jobbar med. De ska dessutom själva lägga till bilder och
namn på geometriska figurer från s.94-95 (6a boken), s.126 (6b boken).
NO
Påbörjar ett nytt område i främst
biologi och lite kemi, ”kropp och hälsa”, en PP kommer upp på bloggen under
nästa vecka.
English
Tyska
Läxan
till den 15/2.
Öva
glosor till Kapitel 5A. Alla har fått ett kuvert med glosor. Det går också att
öva glosorna och lyssna på glossorna på www.ovningsmastaren.se.
Glöm
inte att även skriva de tyska orden för att bättre komma ihåg dem. Öva några
gånger och inte bara precis dagen innan lektionen.
Bild/Art
GENUS
Vecka 5 och 7
(80 min + 80 min):
Vi
låter tjejerna gestalta typiska manliga stereotyper och vise versa. Tar foton,
redigerar med Photoshop eller liknande. Ställer ut med skriftliga kommentarer
till publiken vad de ska iaktta för att förstå hur media ”lurar oss”.
Varje
grupp ska även skriva en text där man diskuterar medias framställning av
kvinnor och män jämfört med verklighetens/naturvetenskapliga kvinnor och män
(skillnader och likheter mellan kvinnor och män). Texten ska finnas med i
utställningen.
Alla elever har nu tillgång till inläsningstjänst
där de kan lyssna till de flesta av våra basläromedel. De har fått användarnamn
och lösenord (12345678). Inläsningstjänst finns också som app i både appstore
och googleplay.
Hemuppgifter:
Valfri
uppgift i bild: Om du har möjlighet kan du ladda ner
apparna photoshop Mix och photoshop Fix och förbereda dig inför arbetet som vi
ska göra på lektionen. Apparna kostar inget och de är mycket roliga att
använda. Tips använd touchpenna!
Ma: Repetera uppgifter som du
tycker är svåra inför provet. Gör klart uppgifter
som du inte hunnit med I övningshäftet och boken.
Sv/So – Läsläxa, Läs
minst 60 minuter hemma
Eventuell
språkläxa
Viktiga dagar:
Tors 16/2 Matteprov,
se PP på bloggen.
Tors 16/2 Skridskoåkning,
Östermalms IP, efter lunchen i skolan, ta gärna med frukt.
Vecka
9 SPORTLOV
Fre
10/3 Friluftsdag
åk 6, Romme, Anmälan på nätet senast 1/3
Vänligen Patrik,
Agnes, Jacqueline och Ulla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar