Fredagsbrev!
Det går löss i årskurs 5! Det vore en utmärkt åtgärd om ALLA
luskammade sina barn nu i helgen så kanske vi kan få stopp på eländet nu innan
påsk.
I onsdags var Stina Olsson (Linnéa) i klassen och
informerade om majblommeförsäljning för att dra in lite pengar till klassresan
i september. Ni har fått ett mejl av henne med en blankett för
godkännande som barnen ska lämna in till mig, gärna redan nästa vecka.
godkännande som barnen ska lämna in till mig, gärna redan nästa vecka.
Veckan som gått har vi skrivit vidare på våra deckare, vi
hoppas att vara färdiga till påsk för att sedan skriva rent dem som hemuppgift
eller på läxgruppstimmarna. När de är klara ska vi binda ihop dem till snygga
böcker. Vi har också haft en microlektion om den kinesiska muren på begäran
efter att ha kikat i frågelådan.
Efter påsk är det bedömningstillfälle i historia.
Vid bedömningstillfället kommer eleverna få skriva en text
där de beskriver tre samhällsförändringar med hjälp av nyckelord som vi arbetar
med, se bloggen, sidan om medeltiden. http://seklassen.blogspot.se/p/medeltiden.html
Denna vecka och nästa arbetar vi i skolan med nyckelorden,
arbetar med historieboken och ser på faktafilmer för att förbereda oss inför
bedömningstillfället.
Hemma kan ni låta barnen berätta för er om medeltiden med
hjälp av nyckelorden.
Påminner om blanketterna om
påsklovet och språkval inför åk 6.
Matematik
Vi har övat på de olika faserna som vi ska använda oss av
när vi löser problem:
1.
Återkopplingsfas: vi jämför med ett för oss
redan välkänt problem.
2.
Presentationsfas: vi lyssnar och läser
uppmärksamt för att förstå problemet. Vilken information i texten är nödvändig
för att kunna lösa uppgiften?
3.
Idéfas: vi söker och provar strategier, ställer
frågor, ”tjuvlyssnar”.
4.
Lösningsfas: vi jämför lösningar med varandra,
diskuterar likheter och olikheter, hittar mönster och formulerar liknande
problem.
5.
Redovisningsfas: Förklarar lösningar på tavlan,
lyssnar på varandras lösningar och diskuterar dem.
6.
Reflektions/Metakognitiv fas: vi svarar på
frågorna – Vad har du lärt dig? Hur lärde du dig? Vad vill du arbeta vidare
med?
Under ca en månad framöver ska vi jobba med kapitlet som
handlar om bråk. Där lär vi oss:
·
Hur man skriver en halv med olika bråk
·
Jämföra och storleks ordna bråk
·
Räkna ut en viss del av ett antal, t.ex. ¾ av 16
·
Skriva bråk med tiondelar och hundradelar som
decimaltal
NO
Vi har övat tillsammans till provet, här kommer några tips på
vad du kan tänka på när du övar hemma:
·
Läs s.90-101 i boken.
·
”Min Vän Jag Måste Ju Skriva Upp Nio Planeter”.
Första bokstaven i varje ord är första bokstaven på varje planet i vårt
solsystem. Kom ihåg att Pluto är en dvärgplanet.
·
Repetera hur månen och jorden roterar i
förhållande till varandra och solen. Reflektera över hur jordens lutning och
rotation ger dagar, månader, år, årstider. Vad månens faser beror på. Vad
vårdags- och höstdagjämning och sommar- och vintersolstånd är och inträffar.
Vad är asteroidbältet och var finns det.
·
Du har sett en film om satelliter och jobbat med
frågor om GPS och vilken användning vi har av satelliter.
·
Titta på solsystemet som vi gjort tillsammans,
vad vet du om varje planet?
Bild
Vi jobbar med våra reklamfilmer. Vi ska tänka på bildmanus,
handling och analys av våra filmer när vi framställer dem. Det är snart dags
för redovisning om hur ni arbetat och filmvisning.
Hemuppgifter:
Tors 24/3 Bedömning Astronomi
English
words
Viktiga dagar:
Vecka 12 Bedömningstillfälle
i astronomi, torsdag.
24/3 Sista dagen att lämna in
blankett om Språkval i 6:an.
25/3 LÅNGFREDAG
– Skola och fritids STÄNGT.
Vecka 13 PÅSKLOV
Vecka 14 Bedömningstillfälle
i historia, onsdag.
15/4 Författarbesök och workshop, Johan Unenge
Onsdag 20/4 HPV-vaccinering
dos 2 (flickor).
Fredag 13/5 Författarbesök,
Kerstin Gavander
Tisdag 24/5 Trollkarlen från Oz, Globen.
Varma hälsningar,
Agnes, Lollo, Jacqueline, Ulla och Patrik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar