Vecka 17!
Nästa vecka fortsätter besöken
hos skolsyster, utegymnastik gäller oavsett väder och på fredag kommer Janina
Pieniowska, mångårig fd. kollega på Johannes, och vikarierar då Patrik ska
operera sitt knä.
Sv/So:
I svenska läser vi fortfarande mycket,
sagorna är snart färdigplanerade efter återkoppling av lärare och en del har
börjat skriva. Sagorna ska vi läsa för våra fadderbarn när de är klara.
I tidigare veckobrev har vi berättat om
hur vi arbetar med studieteknik, bl.a. med hjälp av serien ”Plugga bättre”.
Just nu jobbar vi med anteckningar och vi övar på hur man antecknar med hjälp
av nyckelord, färger och symboler m.m. för att komma ihåg och kunna
återberätta.
Vikingatiden avslutas med en repetition
och samlande av nyckelord som eleverna sedan får använda för att berätta om en
vikingatida person eller till att skriva en faktatext om vikingatiden.
Ma:
Provresultaten har delats ut med kommentarer på
det som man behöver öva mer på. Förälder ska skriva under och provet ska sedan
tillbaka så att vi kan jämföra med övningar nästa vecka. Vi har också tittat på
bråktal, tillverkat bråkspel med hela, halvor, fjärdedelar, åttondelar och
sextondelar. De som hunnit med har ritat av cuisenaire stavar och tittat på hur
de förhåller sig tillvarandra.
Tk och Fy:
Grupperna har byggt en ”månfarkost” som ska
kunna ta sig fram lastad med två ”månstenar” på en bestämd sträcka och på en
bestämd tid.
Bl: Vi har bild varannan vecka. För två
veckor sedan jobbade vi med med färgcirkeln. Vi började med att blanda nyanser
mellan rött-gult, gult-blått, rött-blått. Vi pratade sedan om begrepp som
primär- och sekundärfärg, kontrast- och harmonifärger. Vi har återanvänt bitar
av de färgade papperen till att göra konstverk i mosaikstil. Idag fortsatte vi
med att blanda varsin färg och i grupp gjorde vi konstverk där färgerna fick
rinna över varandra i olika riktningar. Nästa vecka fortsätter vi med att lära
oss mer om olika slags tekniker och verktyg.
English:
The children have received a new
Spotlight Textbook and Workbook for English. The children are allowed to take
the book home if they need extra practises. I hope the parents can remind them
to bring the book back to school. They also borrowed English reading books from
the school library. We will do both oral and silent reading sessions. The
children continue to work with their English Speaking country projects.
Hemuppgifter:
Matte: Öva mer på det som står i kommentaren på
ditt prov. Det kan vara kortdivision, uppställning med multiplikation, läsa av
klockan eller termometern.
Eng: Read in English.
Sv: Läsläxa, läs vidare mot läsborgarmärken
och magisterdopp.
Viktiga datum:
21/4 APT, klubben stänger 16:00
30/4 Tekniska muséet, matsäck
Trevlig helg önskar
Ulla, Jacqueline och Patrik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar