Vecka 14! Nästa vecka är den sista före
påsk. På tisdag åker vi till Globen för att delta i Schackfyran. Alla behöver
vara på plats i skolan 07:50 då vi ska anmäla oss i Globen före 09:00.Alla behöver ha med sig
matsäck denna dag! Om du kommer för sent måste du anmäla dig hos Elin på
expeditionen.Påsklovet infaller 3/4-12/4
och fritidsklubben har öppet för anmälda 6/4-9/4.Idag, fredag, får ni ett mejl
med en hälsodeklaration från skolsyster som ska fyllas i och lämnas in före
påsk. Senare i vår kommer alla fyror kallas till skolsyster. Sv/So:Veckan som gått har haft
museibesök som fokus, med en bra vandring på historiska och en skrivuppgift
kopplat till den där vi övat att skriva sammanfattningar utifrån en tankekarta.Nästa vecka börjar vi skriva
egna sagor och sammanfattar vikingatiden.Läsning är något av det viktigaste som finns och
därför kommer vi att köra på med läsläxan under våren.Vi har tillsammans
bestämt att alla ska ta läsborgarmärket, minst fem lästa böcker, under våren.
Om klassen läser sammanlagt 200 böcker eller mer har magistern lovat att bada i
Brunnsviken med kläderna på. Ma: I veckan har vi arbetat med repetitionsuppgifterna. Om du inte
blev klar så fortsätt med dem hemma. Tk och Fy: Vi arbetar praktiskt med Newtons rörelselagar genom att
göra laborationer med våra fordon. Vi har mätt tid och uppskattat
accelerationen. Bl: Vi har bild varannan vecka. För två
veckor sedan jobbade vi med med färgcirkeln. Vi började med att blanda nyanser
mellan rött-gult, gult-blått, rött-blått. Vi pratade sedan om begrepp som
primär- och sekundärfärg, kontrast- och harmonifärger. Vi har återanvänt bitar
av de färgade papperen till att göra konstverk i mosaikstil. Idag fortsatte vi
med att blanda varsin färg och i grupp gjorde vi konstverk där färgerna fick
rinna över varandra i olika riktningar. Om två veckor fortsätter vi med att lära
oss mer om olika slags tekniker och verktyg.
English:The children have received a new
Spotlight Textbook and Workbook for English. The children are allowed to take
the book home if they need extra practises. I hope the parents can remind them
to bring the book back to school. They also borrowed English reading books from
the school library. We will do both oral and silent reading sessions. The
children continue to work with their English Speaking country projects. Hemuppgifter:Matte: Öva till provet.Sv: Läsläxa. Viktiga datum:31/3 Schackfyran i Globen, 4abc,
samling 07:50, matsäck!1/4 Matteprov Handlar om tid, temperatur och räkne strategier för
multiplikation och division. Vi har jobbat i Matte Borgen 4B kapitel 6 och 10.
På sidorna 33 och 141 finns korta sammanfattningar. Repetitionsuppgifter finns
på s. 148-149 och på s.156-157. Läs först sammanfattningarna och gör sedan alla
repetitionsuppgifter när du övar till provet. Fortsätt med att göra uppgifter
på sidorna märkta med röd flik på kapitlen 6 och 10. Är det för svårt? Välj blå
flik.
2/4 Hälsodeklaration till
skolsyster3/4-12/4 Påsklov Det här ska
du kunna till provet:·
Enheterna
år, månad, vecka, dygn, timme, minut och sekund. Omvandla mellan enheterna.
·
Läsa
och skriva datum.
·
Avläsa
digital och analog klocka och skriva klockslag. Räkna ut tidsskillnader.
·
Läsa
av termometern och räkna ut temperaturskillnader.
·
Multiplicera
och dividera med 10, 100 och 1000, till exempel: 37 ∙ 10, 37/10.
·
Räkna
multiplikation med större tal, till exempel: 9 ∙ 5708.·
Räkna med kort division, till exempel:
Trevlig helg önskar
Ulla, Jacqueline och Patrik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar