Johannes Skola

Johannes Skola
Johannes Skola

fredag 5 december 2014

Veckansbrev


Vecka 50!

Hej,

Sv/So:
I veckan har vi lärt oss om och övat på väderstrecken. Vi har tillsammans gjort en karta över ett påhittat område och använt oss av kartsymboler och tecken. Vi har även lärt oss om Sveriges öar och fjäll och tränat på att sammanfatta det viktigaste i en text.
På svenskalektionerna har vi arbetat med personbeskrivningar och övat på att beskriva en person utifrån det som finns runt omkring, personens rum.
I onsdags fick vi besök av en skådespelserka från Operan som hade en workshop med oss. Föreställningen som vi såg på Operan bearbetades och eleverna fick göra improvisationsövningar och tänka ut alternativa slut till pjäsen. Och vilka improvisatörer ni har i era familjer! Imponerande.

På fredag firar skolan lucia. Skolan låses 7.55 och all korridorbelysning släcks strax efter det. Då måste alla som ska vara med på första omgången sitta på plats utanför personalrummet. OBS! Elever som kommer för sent går till F-1-huset.
Skolan öppnas igen efter första tåget, ca 8.20.

Under tiden som luciatåget sjunger i trapphuset får de elever som är i klassrummen absolut inte röra sig i korridorer och trapphus.

Nästa vecka har vi ett test/diagnos i ämnena matematik och kemi. Det blir ett underlag till hur var och en behöver arbeta vidare till våren och vad man behöver tänka på och öva mer på för att klara av de uppsatta kunskapskraven. Se exempel på övningsuppgifter i bilagan.

This week there was a variation in the class activities. One whole lesson dissapeared for grade 4c as they had to receive insruction at a time which coincided with an English lesson. The era of christmas is coming. We opened with an English christmas song  We focused on very commical mimes of Mr Bean. The children observed what he did and formulated sentences out of observation.

Hemuppgifter:               

Onsdag och torsdag:      Ma och NO test, se övningsexempel som bilagor.
·         Ma: test på räknesätten addition och subtraktion med olika slags uppställningar. Grundläggande geometri.
·         NO: test på aggregationstillstånden: fast, flytande och gas med tillämpningsområdet främst vatten.



Torsdag 11/12                English words                                      

Fredag 12/11                  Sv – Läsläxa med läsprotokoll

Viktiga datum:               
12/12                                Lucia, alla behöver vara i skolan 07:50
18/12                                Skolavslutning på gården, 16:30-17:00


Trevlig helg önskar Ulla, Jacqueline och Patrik

Exempel på frågor som är bra att kunna till testet i Kemi.


1.      Rita 3 atomer, väte (H), syre (O) och kol (C).
2.      Vad är det för skillnad på en atom och en jon?
3.      Hur skriver man en labbrapport?
4.      Varför saltar man vägar på vintern?
5.      Vad händer med isen när man saltar på den, berätta allt du vet.
6.      Vilka former kan vatten finnas i?
7.      Till vilken form övergår vatten när det kokar?
8.      Vid vilken temperatur kokar vatten?
9.      Hur hög temperatur kan vatten få när det kokar?
10.  Vilken form befinner sig vatten i när det är fruset till is?
11.  Varför flyter is?
12.  Vid vilken temperatur smälter is?
13.  Kalle lägger makaroner i läsk, varför åker makaronerna upp och ned?
14.  När frukt mognar avger den en gas som heter Eten, Vad gör gasen med omogna frukter och blommor?
15.  Om man inte vill att bananer ska mogna när man fraktar dem långt kan man lägga dem i koldioxid. Vilken gas ska man spruta på dem för att de ska mogna?
16.  Varför vissnar blommor i samma rum som man har julgranen?
17.  Vad finns i bubblorna i kokande vatten?
18.  Vad händer med vattenånga när den krockar med ett kallt fönster? Vad ser vi på fönstret?
19.  Vad kan du se på ett kallt fönster om du andas på det, vad innehåller det du ser?
20.  Vilken gas bildas när man häller bakpulver i vatten. Vad händer om man häller den gasen på ett brinnande ljus?
21.  Hur beter sig molekyler när de bifinner sig i följande tillstånd? A) fast. B)flytande. C) gas.

Kunskaper som du kan visa upp på matematiktestet, från kapitlen 1-3:


1.      Läsa och skriva tal inom talområdet 0 – 10 000.
2.      Förstå vårt talsystem med siffrorna 0 – 9 och hur de används.
3.      Ordna tal efter storlek.
4.      Läsa av och sätta ut tal på en tallinje.
5.      Orden: tal, siffra, talsort, tusental, hundratal, tiotal, ental och tallinje.
6.      Förstå hur addition och subtraktion hör ihop.
7.      Veta hur likhetstecken används.
8.      Addera och subtrahera inom talområdet 0 – 10 000.
9.      Använda addition och subtraktion när du löser textuppgifter och problemlösning.
10.  Orden: addition, subtraktion, addera, subtrahera, summa, skillnad, likhetstecken, fler, färre.
11.  Hur mätte man förr, t.ex. aln, tum, tvärhand, fot.
12.  Mäta och rita sträckor.
13.  Uppskatta och mäta längder.
14.  Växla mellan längdenheterna, mm, cm, dm, m.
15.  Känna till egenskaper hos, namnge och rita kvadrat, triangel, rektangel, cirkel, kub, rätblock, kon, cylinder, tetraeder, hexaeder (kub), oktaeder, pyramid.
16.  Kunna skillnad på och ge exempel på polygon (2-dim månghörning) och polyeder (3-dim månghörning), se ovan.
17.  Räkna ut omkretsen på figurer med givna eller uppmätta mått.
18.  Ord: sträcka, meter, decimeter, centimeter, millimeter, sida, hörn, kant, längd, bredd, omkrets, yta (area), spetsig, trubbig, rät, vinkel.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar