Vecka 50!
Hej,
Sv/So:
I veckan har vi lärt oss om och övat på väderstrecken. Vi har
tillsammans gjort en karta över ett påhittat område och använt oss av
kartsymboler och tecken. Vi har även lärt oss om Sveriges öar och fjäll och
tränat på att sammanfatta det viktigaste i en text.
På svenskalektionerna har vi arbetat med personbeskrivningar
och övat på att beskriva en person utifrån det som finns runt omkring,
personens rum.
I onsdags fick vi besök av en skådespelserka från Operan som
hade en workshop med oss. Föreställningen som vi såg på Operan bearbetades och
eleverna fick göra improvisationsövningar och tänka ut alternativa slut till
pjäsen. Och vilka improvisatörer ni har i era familjer! Imponerande.
På fredag firar skolan
lucia. Skolan låses 7.55 och all
korridorbelysning släcks strax efter det. Då måste alla som ska vara med på
första omgången sitta på plats utanför personalrummet. OBS! Elever som kommer för sent går till F-1-huset.
Skolan öppnas igen
efter första tåget, ca 8.20.
Under tiden som
luciatåget sjunger i trapphuset får de elever som är i klassrummen absolut inte
röra sig i korridorer och trapphus.
Nästa
vecka har vi ett test/diagnos i ämnena matematik och kemi. Det blir ett
underlag till hur var och en behöver arbeta vidare till våren och vad man
behöver tänka på och öva mer på för att klara av de uppsatta kunskapskraven. Se
exempel på övningsuppgifter i bilagan.
This week there was a variation in the class activities. One
whole lesson dissapeared for grade 4c as they had to receive insruction at a
time which coincided with an English lesson. The era of christmas is coming. We
opened with an English christmas song We
focused on very commical mimes of Mr Bean. The children observed what he did
and formulated sentences out of observation.
Hemuppgifter:
Onsdag
och torsdag: Ma och NO
test, se övningsexempel som bilagor.
·
Ma:
test på räknesätten addition och subtraktion med olika slags uppställningar. Grundläggande
geometri.
·
NO:
test på aggregationstillstånden: fast, flytande och gas med tillämpningsområdet
främst vatten.
Torsdag 11/12 English words
Fredag 12/11 Sv – Läsläxa med läsprotokoll
Viktiga datum:
12/12 Lucia, alla
behöver vara i skolan 07:50
18/12 Skolavslutning
på gården, 16:30-17:00
Trevlig helg önskar
Ulla, Jacqueline och Patrik
Exempel på frågor som är bra att kunna till testet i Kemi.
1. Rita 3 atomer, väte (H), syre
(O) och kol (C).
2. Vad är det för skillnad på en
atom och en jon?
3. Hur skriver man en
labbrapport?
4. Varför saltar man vägar på
vintern?
5. Vad händer med isen när man
saltar på den, berätta allt du vet.
6. Vilka former kan vatten finnas
i?
7. Till vilken form övergår
vatten när det kokar?
8. Vid vilken temperatur kokar
vatten?
9. Hur hög temperatur kan vatten
få när det kokar?
10. Vilken form befinner sig
vatten i när det är fruset till is?
11. Varför flyter is?
12. Vid vilken temperatur smälter
is?
13. Kalle lägger makaroner i läsk,
varför åker makaronerna upp och ned?
14. När frukt mognar avger den en
gas som heter Eten, Vad gör gasen med omogna frukter och blommor?
15. Om man inte vill att bananer
ska mogna när man fraktar dem långt kan man lägga dem i koldioxid. Vilken gas
ska man spruta på dem för att de ska mogna?
16. Varför vissnar blommor i samma
rum som man har julgranen?
17. Vad finns i bubblorna i
kokande vatten?
18. Vad händer med vattenånga när
den krockar med ett kallt fönster? Vad ser vi på fönstret?
19. Vad kan du se på ett kallt
fönster om du andas på det, vad innehåller det du ser?
20. Vilken gas bildas när man
häller bakpulver i vatten. Vad händer om man häller den gasen på ett brinnande
ljus?
21. Hur beter sig molekyler när de
bifinner sig i följande tillstånd? A) fast. B)flytande. C) gas.
Kunskaper som du kan visa upp på matematiktestet, från kapitlen 1-3:
1.
Läsa och skriva tal inom talområdet 0 –
10 000.
2.
Förstå vårt talsystem med siffrorna 0 – 9 och
hur de används.
3.
Ordna tal efter storlek.
4.
Läsa av och sätta ut tal på en tallinje.
5.
Orden: tal, siffra, talsort, tusental,
hundratal, tiotal, ental och tallinje.
6.
Förstå hur addition och subtraktion hör ihop.
7.
Veta hur likhetstecken används.
8.
Addera och subtrahera inom talområdet 0 –
10 000.
9.
Använda addition och subtraktion när du löser
textuppgifter och problemlösning.
10. Orden:
addition, subtraktion, addera, subtrahera, summa, skillnad, likhetstecken,
fler, färre.
11. Hur
mätte man förr, t.ex. aln, tum, tvärhand, fot.
12. Mäta
och rita sträckor.
13. Uppskatta
och mäta längder.
14. Växla
mellan längdenheterna, mm, cm, dm, m.
15. Känna
till egenskaper hos, namnge och rita kvadrat, triangel, rektangel, cirkel, kub,
rätblock, kon, cylinder, tetraeder, hexaeder (kub), oktaeder, pyramid.
16. Kunna
skillnad på och ge exempel på polygon (2-dim månghörning) och polyeder (3-dim
månghörning), se ovan.
17. Räkna
ut omkretsen på figurer med givna eller uppmätta mått.
18. Ord:
sträcka, meter, decimeter, centimeter, millimeter, sida, hörn, kant, längd,
bredd, omkrets, yta (area), spetsig, trubbig, rät, vinkel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar